Door Josine Droogendijk
Máxima 21 mei 0 reacties

Think pink! Máxima's roze galajurken

Aankomende maandag wordt Máxima in het lang verwacht bij de uitreiking van de Koning Willem l Prijzen. Om alvast in de stemming te komen, zie je hier haar roze galajurken. Think pink! 

Misschien wel de mooiste avondjurk uit Máxima’s collectie: de zachtroze rozenjurk van Valentino. Met laagjes, subtiel borduurwerk en korte kapmouwtjes: hier klopt álles. 


Foto: PPE

Jurk met een update
Zachtroze japon met empirelijn van Valentino. Een oudje, want Máxima droeg hem eerder (zonder het later toegevoegde kant op het rokgedeelte) in 2004 en 2006.


Foto: PPE

Dutch Design met een Japanse knipoog
Prinsjesdag 2015 is een dag vol pracht en praal. Máxima’s japon van Jan Taminiau sluit hier naadloos bij aan. Het ontwerp van zijden organza is met de hand beschilderd en rijkelijk gedecoreerd met broderie d’art.  Monique van Munster van borduuratelier Moniquenwerk Broderie d’Art licht dit toe: “Kralen kun je op twee verschillende manieren verwerken. Op de traditionele manier met naald en draad, óf op z’n Frans met een minuscuul haaknaaldje (lunévillenaald). Hierbij worden voorgeregen kralen vanaf een klosje garen met een kettingsteek bevestigd aan de stof. De techniek wordt veel gebruikt binnen de Haute Couture en staat bekend als broderie d’art.”

Wie kijkt naar Máxima’s jurk ziet naast de nodige borduurtechnieken en kraalsoorten ook rotsblokken, fazanten, kraanvogels en bloemen. Via een persbericht laat de Rijksvoorlichtingsdienst weten dat het tafereel op de japon is geïnspireerd op de Japanse Zaal in Paleis Huis ten Bosch. In het boek ‘Het Brokaten Paradijs’ beschrijft Nicole Ex de zijden wandbespanningen tot in detail. “De acht panelen die het Japanse behangsel in Huis ten Bosch telt, worden bevolkt door een rijke schakering van tot in detail uitgewerkte planten en dieren. Al deze honderden textielfiguren, de appliqués, zijn opgeplakt en met steekjes vastgezet op een ecrukleurige zijden ondergrond, het fond. De pioenrozen en chrysanten, de pauwen en hanen komen van hun ondergrond los omdat ze met een katoenpluis zijn opgevuld of zijn opgebouw uit verschillende laagjes papier, die vaak dakpansgewijs over elkaar heen zijn gelegd. Op de gladde ondergrond ligt zo een glooiend heuvellandschap van beesten, planten en bloemen, die gemaakt zijn van prachtig fluweel, satijn en brokaat.”

Wie de acht panelen in de Japanse Zaal aandachtig in zich opneemt, ziet een mix van Oosterse tradities en Dutch Design. Tijdens restauratiewerkzaamheden in de jaren negentig komt men namelijk Hollandse speelkaarten tegen en papier met Japanse tekens. Ook de compositie van de acht panelen verraadt invloeden uit eigen land. Nicole Ex: “In de Oosterse traditie wordt de ruimte van het vlak gezocht, elementen worden erover uitgestrooid, de leegte gelaten. Van symmetrie is nooit sprake. De planten en dieren op de vier grote panelen zijn daarentegen in een U-vorm gerangschikt, waardoor de voorstelling een duidelijk rechts en links en een onder en boven heeft gekregen.”

De Hollandse vormentaal komt overduidelijk terug in de japon van Máxima. Langs de zoom van de rok heeft Jan Taminiau de rotspartijen en vogels weergegeven, terwijl het pand middenvoor is versierd met kersenbloesem, camelia’s en pioenrozen (de “koningin der bloemen”). Stuk voor stuk zijn de bloemen en dieren met de hand op de organza geschilderd, waarna ze zijn versierd met broderie d’art en cannetille borduur. Cannetille is een spiraalvormig, gedraaide draad van goud of zilver die op maat geknipt wordt en daarna op de stof wordt genaaid. Door alle technische mogelijkheden is het materiaal in vrijwel alle kleuren verkrijgbaar.

Foto: PPE

Snijgarens
Asymmetrische fuchsia avondjurk met vier lagen snijgarens als franjes. Bij elke stap deint de jurk uitbundig mee. Het lijkt wel alsof het ontwerp van de Argentijnse ontwerper Benito Fernandez een modieuze weergave is van het expressieve karakter van de koningin.


Foto: PPE

A la Jackie
Op Prinsjesdag 2003 is Máxima hoogzwanger. Toch weet ze elegant voor de dag te komen in een ensemble à la Jackie. Edouard Vermeulen van Natan is de ontwerper.


Foto: PPE

Paisley
Heel veel ruffels, een drukke paisleyprint en dat uitgevoerd in rustige pasteltinten. Ook in Australië (2006) weet Máxima te verrassen. Helaas is de ontwerper nog niet achterhaald.


Foto: PPE

Sprookjesjurk
Tijdens het staatsbezoek aan Duitsland (2011) draagt Máxima een heuse sprookjesjurk van Taminiau. Het ontwerp bestaat uit verscheidene laagjes chiffon, die bij de halslijn zijn afgezet met zilverkleurig broderie d’art.


Foto: PPE

Máxima in meekrap
Japon met pailleten en kralen, stof geverfd met meekrap. Ontwerper: Jan Taminiau. 


Foto: PPE

Máxima aan de (over)slag 
Robe met overslag en broderie d'art. Ontwerper: Jan Taminiau. 


Foto: PPE

Kaftan met print
Op de Antillen draagt Máxima in het najaar van 2013 deze heerlijke kleurenexplosie van Etro. Haar zilverkleurige clutch komt uit de nalatenschap van koningin Juliana.


Foto: PPE

Think pink
Voor de veertigste verjaardag van haar man pakt Máxima in 2007 flink uit. Bij Edouard Vermeulen van Natan bestelt ze een strapless avondjurk met een gelaagde rok met broderie d’art. Ook nieuw is het Tutti Frutti-collier dat Máxima tijdens haar laatste zwangerschapsverlof kocht via de veiling.


Foto: PPE

Koninklijk, keurig en kuis  
Tijdens het staatsbezoek van de Argentijnse president (maart 2017) draagt Máxima een zachtroze japon met degradé borduurwerk; vanuit het lijfje uitlopend naar de zoom op bijna niets. Hoewel Máxima de avondjurk nog niet eerder heeft gedragen bij officiële aangelegenheden, is hij al wel eens eerder in beeld gekomen tijdens het huwelijk van haar broer Juan Zorreguieta en Andrea Wolf. Destijds met een diep decolleté, maar daar is bij het staatsbanket niets meer van te zien. Door middel van borduurwerk heeft Taminiau de halslijn onopvallend iets verhoogd. Ook opvallend is het diamanten collier om Máxima’s hals, dat voor het laatst werd gezien in de jaren zeventig bij koningin Juliana. In het juweel zijn rechthoekige huisdiamanten van het Huis van Oranje-Nassau verwerkt. De stenen zijn ruim drie eeuwen oud en zijn aan het einde van de negentiende eeuw door juwelier Schürmann verwerkt in een imposant collier met dertien schakels.


Foto: PPE

Máxima’s blokkenjurk
Taminiau: "We zijn begonnen met het basismateriaal (organza). Daarop hebben we het patroon getekend van de blokken. Je ziet dus blokmotieve die op elkaar gestapeld zijn. De grote blokken onder de kleine. Elk blokje bestaat uit drie vlakken. Eén deel is opgevuld met handsteken van zijdegaren, één deel met glazen kraaltjes en het laatste deel hebben we weggeknipt, waardoor de basisstof zichtbaar wordt en transparantie ontstaat. Je ziet de schaduwwerking als ware ontstaan."

Sari met een knipoog naar de Roze Stad
Van A tot Z is er over dit ontwerp nagedacht, want de jurk werd gemaakt voor een belangrijk moment: het staatsbanket in India. Dat Jan Taminiau en koningin Máxima de gelegenheid nooit uit het oog zijn verloren, zie je terug in zowel de belijning als de stof. De lange capemouw is een duidelijke knipoog naar de sari, en de zoete stof met kleurrijke bloemenprint ging tot begin dit jaar zelfs door het leven als een echte sari. Tijdens het vorige staatsbezoek aan India in 2007 had Máxima -toen nog prinses- het kledingstuk mee naar huis genomen als herinnering aan Jaïpur. De echte India-kenners weten vast wel waarom. Jaïpur wordt vanwege alle rozekleurige gebouwen namelijk ook wel de Roze Stad genoemd. 

Helaas kan ik één foto vanwege beeldrechten niet laten zien. Het gaat om de strapless jurk die Máxima in 2006 droeg tijdens het staatsbezoek van de Luxemburgse groothertog en groothertogin. 

Als Máxima ooit nog eens kastopruiming houdt, hou ik me aanbevolen voor de volgende jurken. (Op willekeurige volgorde) 
1. De jurk van Prinsjesdag 2015, die geinspireerd is op de Japanse Zaal in Huis ten Bosch. De schilderingen, het borduurwerk, de motieven: deze jurk is gewoon een kunstwerk, punt uit. 
2. De jurk met snijgarens van Benito Fernandez. Gewoon omdat deze creatie vast héérlijk dramatisch danst. 
3. De rozenjurk van Valentino. Zó romantisch, zó zoet: deze jurk zou ik op een paspop in mijn slaapkamer zetten om gewoon elke dag even naar te kijken. 

Ook favoriet: de sari-jurk en de sprookjesachtige japon met zilverkleurig borduurwerk van Taminiau. Welke jurk ik een herkansing gun, is de blokkenjurk. Ik ben heel benieuwd hoe het ontwerp eruit ziet zonder bloementooi en omslagdoek. 

Volgen
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments