Door Josine Droogendijk
Máxima 06 jul 0 reacties

Máxima lanceert campagne ‘Knikker myopie de wereld uit’

Het leek erop dat Máxima’s zomervakantie vorige week begon, maar vandaag kwam ze toch nog in beeld. In het Erasmus MC in Rotterdam lanceerde ze vanmiddag de campagne van het Oogfonds ‘Knikker myopie de wereld uit’. 

Uit een nieuwe studie van het fonds blijkt dat de oogkwaliteit van de Nederlandse jeugd achteruitgaat: steeds meer kinderen raken bijziend als gevolg van veel dichtbij kijken en weinig daglicht. De komende dertig jaar worden naar verwachting 50.000 mensen blind door myopie. Om deze oogziekte een halt toe te roepen en kinderen, hun ouders en onderwijzers bewust te maken, lanceert het Oogfonds de campagne ‘Knikker myopie de wereld uit!’.

Koningin Máxima sprak in het Erasmus MC met medewerkers van het Oogfonds en oogartsen over myopie, de impact van slechtziendheid, de ontwikkeling in de oogheelkunde en de samenwerking tussen het Oogfonds en het Erasmus MC. Daarna kreeg zij op de polikliniek Oogheelkunde een demonstratie van een oogmeting bij kinderen met myopie. In het bijzijn van oogspecialisten, onderzoekers en betrokken kinderen met hun ouders lanceerde Koningin Máxima vervolgens de campagne. Achteraf ontmoette zij diverse betrokkenen.

Foto: PPE

Ik moet eerlijk zeggen dat ik best wel schrok van bovenstaande informatie. Blindheid door een gebrek aan daglicht en cijfers van 50.000 blinden in 30 jaar. Dat is geen kattepis! Fijn dat de koningin hier aandacht voor vraagt. 

Simpele leefregels
Uit onderzoek blijkt dat één extra uur per week buitenspelen de kans op bijziendheid bij kinderen al enorm vermindert. Het Oogfonds en oogartsen bevelen daarom een paar simpele leefregels aan waarmee ouders en kinderen de ontwikkeling van bijziendheid tegen kunnen gaan:

– Houd schermen op een armlengte afstand van de ogen
– Kijk na twintig minuten dichtbij, twintig seconden in de verte en ga elke dag zeker twee uur naar buiten

Mode 
Outfit: Midi-jurk met split aan de voorzijde en V-hals
Label: Massimo Dutti
Eerder gedragen: twee keer 

Foto: PPE

De nieuwe tas is een ontwerp van Marina Raphaël, een Griekse ontwerpster waar Máxima wel vaker shopt. 

Foto: PPE

De sleehakken komen uit een eerdere collectie van Peter Andrew. 

De jurk is een ontwerp van Massimo Dutti. 

Met de jurk in Delft, april 2022. 

Met de jurk in Leiden, mei 2022. 

De riem is een ontwerp van Etro. 

Blijven alleen de oorbellen nog over. Die zijn van Gripoix. 

Volgen
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments