Avatar photo Door Josine Droogendijk
Máxima 27 dec 0 reacties

Van Naald tot Draad – deel 1

In de serie Van Naald tot Draad kijken we samen met borduurdeskundige (brodeuse) Monique van Munster van borduuratelier Moniquenwerk naar Máxima’s kleding met broderie d’art. In deze blog staat een wel heel bekende japon centraal: de Koningsvaart-jurk van Jan Taminiau.

Bellen met Monique van Munster is keer op keer een feestje. Met veel enthousiasme weet de brodeuse van alles te vertellen over het werk dat schuilt achter Máxima’s couturekleding. In de komende weken neemt ze ons daarom mee in de wereld van de tamboereernaalden, pailletten, tule en heel veel meer. Het vertrekpunt van de serie is zoals gezegd de schitterende Koningsvaart-jurk van Jan Taminiau. Van halslijn tot zoom getuigt de creatie van vakmanschap, oog voor detail en ook niet onbelangrijk: liefde voor het vak.

Verbloemen
Dankzij de scherpe foto’s die Patrick van Katwijk heeft weten te maken tijdens het tweede draagmoment -het huwelijk van prins Carl Philip en prinses Sofía- is de japon tot in detail te bewonderen. Fijn, want wie inzoomt op de stof, ziet meer dan een eerste oogopslag wellicht doet vermoeden. Onder alle tierelantijnen wordt bijvoorbeeld een lange avondjapon van huidkleurige zijden crêpe zichtbaar. Voor een hoge dosis glamour heeft de ontwerper over deze neutrale basis een stroken robijnrood kant aangebracht, die zijn versierd met geborduurde guirlandes.

Wie vervolgens verder inzoomt op de guirlandes, ziet borduurwerk met takjes en driedimensionale bloemetjes. Volgens Monique van Munster is er sprake van appliqué borduurwerk van het Franse borduuratelier Maison Lesage. Monique: “De halslijn van de japon is gemaakt van tule, terwijl het lijfje is vervaardigd van zijden crêpe en kant. Op de overgang tussen het lijfje en de halslijn heeft Jan Taminiau heel tactisch appliqué borduurwerk aangebracht om de grens letterlijk te verbloemen. Appliqué betekent in dit geval dat de bloemetjes op een tule ondergrond zijn geborduurd, vervolgens stuk voor stuk zijn uitgeknipt en met veel geduld en vakmanschap op de overgang zijn aangebracht. Een soortgelijke toepassing van broderie d'art zie je ook op de rest van de japon. Bij het bestuderen van het borduurwerk valt mij verder ook op dat er eigenlijk sprake is van drie soorten borduurwerk. De takjes op de japon zijn waarschijnlijk geborduurd met een tamboereernaald, terwijl de twee soorten driedimensionale bloemetjes door middel van rijgwerk tot stand zijn gekomen. Bij de ene soort is gewerkt met pailletten en bij de andere bloemsoort niet.” 

Een goede beoordeling van de japon vraagt eigenlijk ook bewegend beeld. Jan Taminiau heeft de geborduurde bloemen namelijk op een kraaltje op de jurk gezet, waardoor ze bij elke beweging zachtjes meebewegen. Een mooi detail, dat perfect aansluit bij de precisie waarmee Taminiau doorgaans te werk gaat. Wat mij betreft behoort deze japon dan ook absoluut thuis in de top-10 van Máxima’s mooiste jurken, maar binnenkort gaat Monique ons laten zien dat er absoluut nog veel meer moois in Máxima’s kast te ontdekken valt.

Foto's: monarchypress.com 

Volgen
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments