Volkskrant Magazine had een bijzondere covergirl met kerst: koningin Máxima.
Koningin Máxima gaf op Tweede Kerstdag een unieke inkijk in haar wereld als ‘beheerder’ van de Oranje-schatten. In een uitgebreid interview met Volkskrant Magazine vertelt ze gepassioneerd over de Koninklijke Verzamelingen. Voor Máxima is het archief geen stoffige kelder, maar een levende tijdlijn. Haar visie? Elke koning of koningin voegt een eigen, uniek “laagje” toe aan de geschiedenis.

Van kant naar Dutch Design
Máxima legt uit hoe elke generatie haar eigen stempel drukt op de paleizen. Zo was koningin Emma een echte kantspecialist en bracht prinses Beatrix haar liefde voor kunst in de collectie. Máxima zet die traditie voort door volop te kiezen voor moderne Nederlandse meesters. Van het spectaculaire lichtkunstwerk van Studio Drift in de hal van Huis ten Bosch tot innovatieve gordijnen uit het TextielMuseum: ze brengt het erfgoed naar het nu. “Zo voegen wij weer iets toe dat past bij deze tijd; het erfgoed van de toekomst,” aldus de koningin.

Natuurlijk kwam ook haar iconische garderobe ter sprake. Voor Máxima is mode een manier om vakmanschap en historie te eren. Over haar indrukwekkende japon van Jan Taminiau, die gebaseerd is op de wanden van de Japanse Zaal, zegt ze:
“In deze japon van Jan Taminiau komen kunst, erfgoed, historie, mode en vakmanschap prachtig samen. Het ontwerp is gebaseerd op de eind 18de-eeuwse wandbekleding in de Japanse Zaal in Paleis Huis ten Bosch, waarop Japanse en Nederlandse elementen worden vermengd: vogels en fabelwezens, bloemen, planten en rotsen. Het borduurwerk en de appliqués zijn van een uitzonderlijk vakmanschap, het is driedimensionaal. Het is telkens weer enorm bijzonder om zulk mooi vakwerk te mogen dragen. Ik ben me bewust van de boodschap die ik ook met kleding kan geven. Zo kan ik bijvoorbeeld een eerbetoon brengen aan een bezoekend land, als onderdeel van de warme banden. Dan vraag ik vaak Nederlandse ontwerpers en hoop een steentje bij te dragen aan hun internationale zichtbaarheid. Ik noem nu Taminiau vanwege de bijzondere link met kunst en erfgoed in deze jurk, maar dit geldt ook voor andere Nederlandse ontwerpers zoals Claes Iversen en Iris van Herpen.”

Toch hangt nog niet alles achter glas. Haar beroemde inhuldigingsjurk hangt bijvoorbeeld nog gewoon in haar eigen kast: “Die draag ik nog,” lacht ze. Het interview laat zien dat Máxima de geschiedenis niet alleen bewaart, maar haar ook elke dag met veel trots draagt en gebruikt.
Wat ontzettend leuk dat Maxima dit interview heeft gegeven. Een mooi inkijkje in de cultuur en geschiedenis van het koninklijk huis. Waar door iedere generatie weer iets aan wordt toegevoegd. Ben ook benieuwd wanneer de inhuldigings jurk weer tevoorschijn komt, want dat was een plaatje. Ook hier ziet Maxima er keurig uit in een monotone look, en prachtig los gekruld kapsel
wat ontzettend leuk dat Hare Majesteit, een interview geeft hierover.
en het feit dat haar beroemde inhuldigingsjurk nog in haar kast hangt en dat ze er over zegt dat ze die nog draagt,, maakt mij heel erg benieuwd of we die jurk binnenkort nog eens terug gaan zien….ik hoop het van harte