Avatar photo Door Josine Droogendijk
Máxima 27 Aug 0 reacties

Van Naald tot Draad – deel 4

Jan Taminiau is mijns inziens meer dan een mode-ontwerper. Dankzij ingenieus borduurwerk ontstaan er in zijn atelier namelijk de mooiste kunstwerken. Modieuze kunstwerken welteverstaan, en die hebben natuurlijk helemaal geen verdere poespas nodig. Tenzij de dresscode erom vraagt. En daarom hoop ik nog altijd op een herkansing voor Máxima's bijzondere blokkenjurk. 

Het zou maar zo kunnen dat het begrip 'blokkenjurk' je niks zegt, maar als ik vervolgens 'verjaardag Pavlos' zeg, weet je vast gelijk over welk kledingstuk het gaat. Juist ja, de geborduurde en zachtroze avondjurk die onze koningin droeg tijdens de gezamelijke verjaardag van de Griekse prins Pavlos en zijn dochter Olympia. Het thema voor die avond was Revolution 5021. Het getal 50 verwees hierbij naar de leeftijd van Pavlos, 21 naar die van Olympia.

Natuurlijk sloot het kledingvoorschrift helemaal aan bij het thema van de verjaardag: revolutioneer black tie. Oftewel: geef een vernieuwende draai aan de gebruikelijke dresscode black tie. Modeontwerper Valentino vulde dat creatief in door een paars jasje, een gilet met bloemen en een zwarte vlinderstrik te dragen en de jarige job koos eveneens voor een zwarte strikdas, maar dan gecombineerd met een zwart pak met kleurrijke bloemen. Een heel sober en ingetogen feest was het dus niet, en juist daarom past het kledingvoorschrift perfect bij het jetsetleven van prins Pavlos en prinses Marie-Chantal. 

Of royals een jetsetleven mogen leiden, is een hele terechte discussie. En uiteraard is die op deze website ook gevoerd. Daarom hoop ik dat we het onder deze blog vooral over Máxima's jurk van die avond kunnen hebben, want het zou jammer zijn als de creatie van Taminiau voor de tweede keer zou ondersneeuwen. Een japon met kunstig 3D-borduurwerk verdient mijns inziens namelijk meer dan een terloopse vermelding. Kijk maar eens naar onderstaande close-up. Wat een werk gaat er schuil achter deze creatie!  


Foto: Mirjam de Vriend

Hoe de japon van koningin Máxima tot stand is gekomen, werd in april 2018 duidelijk. Op de expositie over het werk van Jan Taminiau was namelijk het tweelingzusje van Máxima's jurk te zien, en tijdens de audiotour lichtte de ontwerper toe hoe deze jurk tot stand was gekomen. Taminiau: "We zijn begonnen met het basismateriaal (organza). Daarop hebben we het patroon getekend van de blokken. Je ziet dus blokmotieve die op elkaar gestapeld zijn. De grote blokken onder de kleine. Elk blokje bestaat uit drie vlakken. Eén deel is opgevuld met handsteken van zijdegaren, één deel met glazen kraaltjes en het laatste deel hebben we weggeknipt, waardoor de basisstof zichtbaar wordt en transparantie ontstaat. Je ziet de schaduwwerking als ware ontstaan."

Met deze toelichting in mijn achterhoofd, hoop ik dat we Máxima's japon binnenkort nog eens gaan zien zónder alle poespas. De oorspronkelijke toevoeging, een ceintuur van bordeauxrood leer, zou ik daarentegen wél weer willen zien, omdat het accessoire de jurk nog wat extra pit geeft. Nu alleen nog wachten op een geschikte gelegenheid. Het staatsbezoek aan India misschien? 

Volgen
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments