Avatar foto Door Josine Droogendijk
Máxima 04 mei 65 reacties

Koningspaar bij Nationale Dodenherdenking 2024

Koning Willem-Alexander en koningin Máxima waren vanavond aanwezig bij de herdenkingsbijeenkomst in de Nieuwe Kerk in Amsterdam, waar Dido Michielsen de 4 mei-voordracht uitsprak. Aansluitend werd er op de Dam een krans gelegd.

Zoals vaker gezegd, is de Nationale Dodenherdenking geen modeshow. Omdat kleding en toebehoren wel bijdraagt aan de waardigheid van de plechtigheid, bespreek ik Máxima’s mode hier kort.

BSR

Het jasje kennen we van de uitvaart van koningin Juliana, maar dan gedragen zonder de witte kraag en manchetten.

De hoed en rok kennen we van de Nationale Dodenherdenking 2020.

Over de broche: dit historische juweel heeft connecties met koningen Sophie. De eerste echtgenoot van koning Willem III is veelvuldig met deze broche afgebeeld op verschillende schilderijen. Het ontwerp van de bladeren van de broche is afgeleid van de bladeren van de koningskroon van Württemberg.

De oorbellen van parels en diamant betreft een nieuwe samenstelling uit de koninklijke kluis.

Volgen
Laat het mij weten wanneer er
65 Commentaren
Nieuwste
Oudste
Inline Feedbacks
View all comments

Oorhangers van diamanten en parels, lijken sprekend op de oorhangers die prinses Margriet vaker gedragen heeft. O.a. op de avond van de 29e april 2013 tijdens het diner in het Rijksmuseum in Amsterdam.

Maxima zag er wat mij betreft prachtig en beeldschoon uit. Misschien niet stijf en traditioneel, maar moet dat dan? Waarom mag zij niet haar eigen stijl hebben?

Ik lijk bij een minderheid te horen, maar ik vind de outfit prachtig. Ik zie ook wel dat het tamelijk dramatisch is, zo’n lange rok. Maar dat theatrale past ook wel weer bij de dramatiek van de gelegenheid. En het past bij de persoon van Máxima: soms een tikje over-the-top. Maar omdat het allemaal zwart is, vind ik dat ze niet ongepast de aandacht op zichzelf vestigt. En tja, ze zijn daar nu eenmaal om gezien te worden. Het jasje vind ik prachtig, en ook geweldig passen na al die jaren. De hoed maakt het iets meer casual, net als de sjaal. Het enige minpuntje is voor mij de wat groenige ondertoon van de sjaal. Die had wat beter zwart kunnen zijn.

Vind er ook helemaal niets ongepasts aan net als jij Zita.
Sommige mensen willen anderen nu eenmaal in hun keurslijf persen, of het bij de ander past of niet. Onbegrijpelijk 🫣

Hoi Roos, ‘wie perst wie nu in een keurslijf? 🤷‍♀️

Ik niet Catherine; want van mij mag iemand dat vinden.
Alleen ik (en anderen) vinden deze kleding van Maxima totaal niet ongepast en snappen niet wat er nu “ongepast” is aan haar kleding.
Ongepast zou een korte rok zijn, schreeuwerige kleuren, raar gedrag, malle grote hoed enz.
Ongepast is niet een lange zwarte rok, zwarte laarzen, zwarte fedora. Het is misschien kleding die je niet kent, niet begrijpt, maar het is niet ongepast.

Helemaal mee eens!

Oei Roos, waarom zo op scherp, ik begrijp deze kleding heel goed, misschien wel te goed. Ik vind het jammer dat je er zo op blijft hameren, meningen verschillen en het gaat er toch niet om wie er gelijk heeft. Ik hou niet zo van groepjes creëren, dat zaait verdeeldheid en dan wordt het er niet leuker op. Hier laat ik het bij, laten we het gezellig houden. Ik ga tukken, want mijn wekker gaat morgen weer vroeg af.

Last edited 11 dagen geleden by Catherine

Vreemd hoor Catherine. Je zegt iets dat niet klopt en ik mag daar niet op reageren of ik zaai verdeeldheid.
Laat maar, ga lekker slapen en morgen gezond weer op.

👍

🤔 Interessant dat je je post opent met een grotendeels zelfde formulering als de mijne, als je alle posts leest Zita zul je merken dat je echt tot de meerderheid behoort!

Last edited 11 dagen geleden by PK020

Ik vind het ook prachtig Zita en helemaal niet ongepast zoals sommigen hier roepen. Waarom is dit ongepast?
Helemaal eens met je.

Ik ook. Ik vind t juist zeer gepast. Vrijheid betekent ook jezelf durven en mogen zijn.

Zo mee eens Wiekie2004👍

Deze combinatie kan ze beter laten en nooit meer aandoen naar dodenherdenking. Vreselijk ongepast die zwarte lange rok. Ook hoofddeksel vind ik niet geschrikt voor de gelegenheid. Jasje past er niet bij. Ook al is alles zwart de nuance van de zwarte kleur komt niet overeen met elkaar. Heel zonde dit want Maxima heeft zoveel mooie zwarte jurken voor deze gelegenheid.

Waarom zo conservatief en scherp?

Chapeau voor de koning. Waardig en stemmig.

Kleding maxima is volgens mij een broek met een flap voor, geen rok

Ja dat dacht ik ook.Het is geen rok.

Is ook mijn idee hehilde, meende ik zaterdag te observeren 👀

🤫 Ik behoor overduidelijk tot een minderheid in dit blog, ook deze, mijn stem mag hopelijk geuit èn gelezen worden:

👉🏼 In één kort zinnetje – Niet Best 👈🏼

Mijn indrukken en beleving waarvan ik sommige ook voorbij zie komen in enkele andere commentaren:

– Flodderige, fladderige (vochtige) lappen
– Veullll te flamboyant en veullll te boyo
– Zwart op zwart op zwart inclusief verschillende stoffen kan onrustig en m.i. onverzorgd overkomen indien er teveel niet aaneensluitende ‘kleurschakeringen’ cq nuances zijn
– Ik dacht een moment een broek met wijde pijpen waar te nemen omdat ik ruimte zag tussen de “hangsels” – tussen heur benen – tijdens het lopen. Aangezien @Josine Droogendijk dit toch echt als lange rok omschrijft – en dat is deze volgens mij ook – ontkom ik niet aan de indruk van een rok met lange stroken stof inclusief erg hoge splitten bijeengehouden door 1 of 2 lappen stof.
– Associaties oproepend van Morticia Adams, bijna “vogelverschrikker achtig”

😶 Ik lees in vele reacties begrippen als respectvol, passend, prima, prachtig, mooi en waardig…
👉🏼 Voor mij geldt helaas – beste mede MKM’ers – totaal het tegenovergestelde; deze outfit is m.i. de nationale herdenking onwaardig, ik “schaam me” in deze gewoon voor onze koningin als gemalin van onze koning. 🫣

👉🏼 Waar is “het” “koninginnen-uniform” zoals gedragen tijdens de meeste eerdere herdenkingen?

Alvorens ik mogelijk overladen word met allerhande kritiek volgt zo nog een kleine opsomming van een paar positieve details.

Last edited 12 dagen geleden by PK020

Morticia Adams, beter is het niet samen te vatten. Ik kan mij ook geheel vinden in de verdere beschrijving, en moest er erg om lachen !

Deze outfit geeft mijns inziens geen pas voor een dodenherdenking.

Last edited 12 dagen geleden by Romy

PK020 ik kan er wel in komen hoor. Heb me ingehouden omdat het niet om de mode ging (niet als kritiek naar u bedoeld). Maar neem bijv de outfit van 2021, zo veel mooier.

2021 🟰 zoveel mooier en gepaster, idd Juffrouw Annie

🔘Positieve punten:

〰️ Hoedenspeld
〰️ An sich de fedora
〰️ Broche en oorjuwelen
〰️ Tas

〰️ Nog ter extra aanvulling, de outfit van 2️⃣0️⃣2️⃣0️⃣ vind ik echt prachtig maar tevens totaal ongeschikt voor 4 mei 🤷🏼‍♂️

🔘 Verder:
Lieske heeft me aan het denken gezet aangaande haar opmerking over het jasje gedragen tijdens de uitvaart van Juliana, de symbolische waarde daarvan.

👉🏼 Welke symboliek Lieske daarbij voor ogen heeft is mij onbekend, maar de symboliek die ik er aan toe zou kunnen toeschrijven is voor mij een geweldige gedachte namelijk ☮️🕊️ 🙏🏼 Dank Lieske!

Last edited 12 dagen geleden by PK020

Erg jammer dat er zo veel veiligheidsmaatregelen nodig waren (of nodig werden geacht), je zou hopen dat eenieder uit zichzelf het fatsoen zou hebben om geen protestacties te houden tijdens deze plechtigheid.
De kleding van Maxima was m.i. passend voor de gelegenheid. De rok met wapperende panden is niet mijn smaak, inderdaad liever iets korter en niet wapperend. Maar dat is persoonlijk.

Wat is dit toch een geweldige rok! Mooi gecombineerd al vind ik de combinatie van 2020 net wat mooier.

Ik ben ook echt zo weg van deze rok, was blij dat ze hem weer heeft gedragen.
En zo heerlijk gecombineerd met deze fedora, stunning🤩

Prima outfit. Dacht even dat ze een palazzobroek aan had.
tav de broche: op het schilderij heeft Sophie 2 ex. van deze broche. En het lijken een soort mouwophouders. Heeft iemand een idee? En waar is het tweede exemplaar gebleven?

Een bijzondere herdenking. Triest dat er zoveel veiligheidsmaatregelen genomen moesten worden, maar fijn dat zo ongeregeldheden konden worden voorkomen. Het koningspaar zoals elk jaar uiterst respectvol en waardig. Ik had het mooier gevonden als Máxima voor een rok op of onder de knie had gekozen, vind dit net een iets te dramatische look met de lange wapperende rok. Wat een prachtige parels droeg de koningin; zo mooi en betekenisvol.

Prachtige rok! Komt op mij feestelijk over, zeker in combinatie met de lange laarzen. Dus niet zo geschikt voor deze gelegenheid…..

Ik vond de outfit van Maxima prachtig. De rok vond ik in 2020 ook al mooi. Hij paste zo bij de sfeer van die herdenking.
De koning strak in het pak, heel prima.

Last edited 12 dagen geleden by Carlaz

Opgelucht dat de herdenking goed verlopen is – vreemd (en afschuwelijk eigenlijk) dat dit het eerste is wat in me opkomt…
Maxima zag er prachtig uit. De rok vind ik met het jasje nog mooier dan de vorige keer toen ze het met een blouse droeg. Perfecte, respectvolle outfit. Ook heel tekenend hoe ze gewoon door de regen liepen – de Koning had niet eens een overjas aan…

Ben toch heel benieuwd waarom ze altijd een tasje bij zich heeft. Weet iemand dat?

De enige die dat weet is Maxima zelf, denk ik. Ik ga nooit op pad zonder een tas(je), met portemonnee, rijbewijs e.d. Maxima zal die meestal niet nodig hebben, maar minimaal toch wel een paar zakdoekjes en een lipstick. Ik ken geen enkele vrouw in mijn omgeving, die zonder tas op stap gaat.

Het is een accessoire en natuurlijk altijd handig om telefoon en zakdoekje bij je te hebben. Van wijlen Queen Elizabeth II was bekend dat zij door middel van haar handtas met haar hofdame communiceerde tijdens officiële gelegenheden.

Geen idee.
Kan me voorstellen dat het fijn is om iets in je hand te hebben. Een soort van “houvast ” omdat je ze ook niet in je zak kunt steken.
Maar dat is maar een gedachte.
Ben altijd wel blij met haar tasjes, ze heeft zoveel mooie.

Een heel mooi stijlvol jasje. En bijzonder dat ze het nog aan kan. De rok vind ik een beetje too much, maar toch een waardig geheel. Ik vond ook haar make up erg mooi.

Het geeft me ieder jaar weer kippenvel, 4 mei herdinking. En in deze tijd van onrust nog meer. Ik ben blij dat alles rustig is verlopen. Maxima ziet er prachtig uit. Vind dit een hele mooie kleding combi.

Prachtige combinatie, passend bij een waardige herdenking.

Wat fijn dat het zo’n respectvolle en ontroerende herdenking was. Ik moest alleen wel wennen aan het beeld van een gedeeltelijk gevulde Dam, maar naast alle maatregelen zat het weer ook niet mee.
Ik ben geen fan van de rok voor deze gelegenheid, ook al is het een Valentino. Ik vind het te lang voor deze gelegenheid. De combinatie met het mooie jasje is wel perfect. En de hoed is gewoon een goede en praktische keuze met dit weer.

Anneke, ben het helemaal met je eens. De lange rok met wapperende panden en laarzen heeft voor mij een hoog Gaucho gehalte en is een te grote aandachtstrekker. Laat ze hem maar bewaren voor bijeenkomsten in Argentinië, daar valt volgens mij ook wel het een en ander te herdenken.

Ja hoewel ik het in eerste instantie helemaal met u eens ben en in 2020 echt verschoot van het voor mijn gevoel ietwat ongepast dramatische effect denk ik ook: we kijken met Hollandse blik en achtergrond. In Argentijnse / Spaanse culturen is dit wellicht juist een heel gepaste respectvolle wijze van kleden bij een herdenking. We kijken wel vaker met iets te Hollandse blik naar Maxima, die toch met flair en hartelijkheid en nu ook weer uiterst waardig haar taken vervult. Met jasje was wel ingetogener dan de blouse en brede riem uit 2020 die ik voor andere gelegenheden helemaal schitterend vind.

Agnes Anna, dank voor uw genuanceerde reactie, daar kan ik wat mee. Juist van mij mag Maxima zijn wie ze is en hoeft ze haar persoonlijkheid en afkomst nimmer te verloochenen. Ontelbare keren heb ik hier een tegengeluid laten horen en haar ‘Latina look’ verdedigd. Ik woon en leef temidden van zoveel nationaliteiten en kijk derhalve niet alleen maar door de ‘Nederlandse bril’. Echter, tijdens een moment van de Nationale Dodenherdenking vind ik het gepaster om koninklijk eenvoudig te voorschijn te komen en niet met een dergelijke flamboyante outfit. ‘Het is ook een kunst om jezelf even weg te cijferen’, zelfs (en misschien wel juist) als koningin. Na ja, hoe dan ook, meningen zullen altijd verschillen en dat mag. Laten we deze dag van vrijheid maar omarmen en koesteren, want dat is een groot goed!

Citaat: ‘Het is ook een kunst om jezelf even weg te cijferen’, zelfs (en misschien wel juist) als koningin’. Eens met je hoor maar ja, we kennen haar toch inmiddels wel?. Ik vond het een mooie outfit maar mede door de sjaal en lange rok inderdaad wat te flamboyant. Zouden ze geen parapluis gebruikt hebben omdat het volk het ook niet mocht op de Dam? Wel heel blij dat het rustig is gebleven!!

Last edited 12 dagen geleden by Jacqueline

🔘 Eens met dit citaat, daaraan voeg ik toe: Ken in deze uw plaats majesteit.

Last edited 12 dagen geleden by PK020

🤦‍♀️🤦‍♀️ Gelukkig kent ze haar plaats en bepaalt de koningin zelf wat ze draagt. Wat een hoogmoedige reactie ook, hoezo bepaal jij de norm voor haar over hoe zij “haar plaats” zou moeten invullen?

Misschien ook een goed moment om zelf even de regels van de Nederlandse grammatica na te gaan … en toe te passen.

Ik protesteer tegen uw laatste opmerking. Vind ik echt heel naar en onnodig.

Zeer mee eens! Volkomen misplaatst en erg klein

Carlaz, eens goed gezegd.

Een in alle opzichten respectvolle herdenking.

Heel mooi.

Wat zag Máxima er prachtig uit. Wat is het toch blijvend bijzonder deze 2 dagen in mei
Hoe weten jullie dat dit inderdaad een referentie is aan de herdenking tijdens corona en de begrafenis van Juliana? En waarom is de referentie aan deze gelegenheden aangehaald denken jullie? De lege Dam, dat wist Máxima nog niet toen ze aankwam . En de begrafenis?

Doro ik zie die link niet zo zoals Lieske die beschrijft. Ik denk dat het gewoon toeval is.

Maxima zag er heel mooi uit. Leuk om te lezen over de symboliek. Ik vind deze combinatie mooier dan die van 2020.
Ik vraag mij af wanneer Amalia aanwezig zal zijn bij de herdenking. Zijn daar regels voor ?

Willem Alexander vergezelde Beatrix toen Claus ziek werd.

Last edited 12 dagen geleden by Carlaz

De eerste keer al in 1983, toen was hij 16. En, zoals ik begreep, zodat koningin Beatrix daar niet alleen hoefde te staan vanwege de ziekte van prins Claus. Na het overlijden van prins Claus legde de toen Prins van Oranje de krans samen met konigin Beatrix.

Last edited 13 dagen geleden by Anouk

Ja precies! Het is volgens mij dus niet standaard dat de kroonprins(es) meegaat de Dam op.

dat vroeg ik me ook af….

Daar zeg je wat… Kan me alleen niet meer herinneren of WA erbij was toen Beatrix Koningin was.

Zeer indrukwekkende herdenking met de bijzondere verhalen van de kransleggers. Waar ons koningspaar zoals gebruikelijk met hun respectvolle houding de toon zetten.

Dank Lieske voor je scherpe oog voor de symboliek van Máxima’s outfit.

Ongelofelijk dat je dat jasje al van zo lang geleden direct weer herkend hebt!
Een prachtige complete verschijning.

Wat een zegen om dankbaar voor te zijn dat de plechtigheid rond de dodenherdenking op de Dam zonder noemenswaardige verstoring mocht verlopen!
Het was in mijn beleving weer een aangrijpende gebeurtenis.
Ons koningspaar zag er keurig netjes en passend gekleed uit als teken van respect voor de herinnering aan het oorlogsverleden en de velen, die hun leven verloren voor de vrijheid van anderen.
Deze keer door de actuele dreiging van verstoring met dientengevolge strenge veiligheidsmaatregelen toch anders dan andere jaren, evenals in 2020 het geval was door de corona.
Ik vind het wel een mooie gedachte dat Maxima’s outfit van hedenavond refereerde aan die indrukwekkende 4de mei herdenking op de toen nagenoeg lege Dam.
En hoe mooi, ook een herinnering aan de uitvaart van Juliana, met dit jasje.
Ik hou wel van deze fijngevoelige symboliek.

Zo met je eens Lieske, mooi gezegd en heel scherp opgemerkt 👍🙏🏻