Avatar foto Door Moderator Petra
Luxemburg 23 jun 2026 64 reacties

Guillaume en Stéphanie vieren eerste Nationale Feestdag als groothertogelijk paar

In Luxemburg vieren groothertog Guillaume en groothertogin Stéphanie vandaag hun eerste Nationale Feestdag als groothertogelijk paar. Samen met groothertogin Stéphanie — die verschillende outfits droeg — woonde groothertog Guillaume de ceremonie in de Philharmonie, het defilé en het Te Deum bij.

Vanochtend namen groothertog Guillaume en groothertogin Stéphanie deel aan de officiële viering van de Nationale Feestdag in de Philharmonie Luxembourg. Dit in aanwezigheid van de nationale autoriteiten, vertegenwoordigers van het diplomatieke corps en gasten uit diverse sectoren van het nationale leven.

Foto’s ©Monarchie, Sophie Margue

Bij deze gelegenheid hield de groothertog Guillaume zijn eerste toespraak als staatshoofd tijdens de Nationale Feestdag. Hij hield zijn toespraak in het teken van de troonswisseling. Daarbij herinnerde hij er aan dat een democratie elke dag wordt opgebouwd en doorgegeven door de inzet, dialoog en het verantwoordelijkheidsgevoel van ieder individu. 

Daarnaast richtte Guillaume zich met name tot de jongere generaties en nodigde hen uit hun kritisch denkvermogen te ontwikkelen. Maar ook om zich in te zetten voor de samenleving en op hun beurt de waarden te verdedigen die Luxemburg kenmerken.

Defilé

Een hoogtepunt van de viering van de Nationale Feestdag is de traditionele militaire parade, het defilé. Deze vond plaats op de Avenue de la Liberté, in aanwezigheid van groothertog Guillaume en groothertogin Stéphanie.

Volgens de traditie inspecteerde de Guillaume, als opperbevelhebber van het leger, de troepen. Dit deed hij samen met generaal Steve Thull. De drievoudige “Vive!” gevolgd door het volkslied markeerden vervolgens het begin van de parade. De parade werd afgesloten met een fly-over door een politiehelikopter en twee militaire vliegtuigen.

Te Deum

De eerste nationale dag van het groothertogelijk paar werd afgesloten met het traditionele Te Deum, dat werd gevierd in de Notre-Damekathedraal in Luxemburg.

Mode groothertogin Stéphanie

Tijdens het ochtendprogramma ging groothertogin Stéphanie gekleed in een zonnige gele jurk van Claire Mishevani. Zoals wel vaker het geval is, heeft Stéphanie haar haren mooi opgestoken.

Stéphanie draagt een nieuwe witte clutch van Manolo Blahnik.

©Manolo Blahnik

Voor het Te Deum kleedde Stéphanie zich om. We zien hier haar hoed van Sylvia Martinez van de Nationale Feestdag van 2024 terug komen. Daarbij draagt Stéphanie een nieuwe groene jurk van Modehuis Natan. Tijdens dit deel van het programma koos Stéphanie er voor om haar haren half los te dragen.

©Natan
©Sylvia Martinez
Volgen
Laat het mij weten wanneer er
64 Commentaren
Nieuwste
Oudste
Inline Feedbacks
View all comments

Ik vind het een geweldig positief echtpaar. Zo liefdevol maar het is een crying shame dat Natan, Stephanie in handen heeft gekregen. Een respectvol kledingontwerper laat zijn klanten voor zulke belangrijke dagen niet zo de zaak uitlopen. Linksom of rechtsom of hij het wist of niet: gewoon niet acceptabel. Ik heb geen idee of ze überhaupt een stylist heeft. Wellicht kan iemand haar al helpen met goede lingerie (of gewoon ondergoed).

Heerlijk dat ze gewoon draagt wat haar lang niet altijd staat.
Ik geniet ervan.
Misschien is ze wel weer zwanger ? als ik de foto’s zo bekijk…

Goeie genade, ik vind dit zo geen fijne opmerking. Ik vind het nogal genant dat een vrouw zich schijnbaar moet verdedigen (zwanger) voor een iets ander figuur dan wat schijnbaar door de goegemeente als acceptabel wordt gezien.

Mooi gezegd mart👏

Dat vind ik heel pijnlijke opmerking omdat iedereen weet hoe moeilijk ze zwanger kon worden.

De bonte jurk die ze laatst droeg stond haar fantastisch. Mischien moet ze meer met printjes werken 🤔

Niet altijd pup, ook dat kan in haar nadeel werken. De ene print fantastisch, de andere 😵‍💫 Heb er ervaring mee😉
Ik kan haar alleen maar aanraden: Marina Rinaldi, 25 Rue Philippe II. Zoveel jaar ervaring in grote maten als MR vind je nergens, denk ik.

Ik vraag mij af of Stephanie in de maten van Marina Rinaldi valt. Waarschijnlijk schuurt ze er net tegen aan. Met een goede adviseur en de juiste kledingmerken kan zij shinen. Ik zou aks ik haar was haar schoonmoeder om raad vragen.

Nee hoor Erika. Size 15 is de kleinste maat, te vergelijken met een Nederlandse 38-40.
Geen enkel probleem dus voor Stéphanie. 
Maten lopen overigens door tot 31 soms 33.

Oké, dat is dan niet echt een alleen maar grote maten kledingmerk.

Dat was en is het wel maar langzamerhand zijn de maten naar boven en beneden uitgebreid
Van oorsprong is het een merk met alleen grotere maten, waar Max Mara ophield (zijn zusterbedrijven onder dezelfde paraplu) begon Marina Rinaldi.

Last edited 1 uur geleden by Roos

Hele goede tip👍 hopelijk leest iemand dit van haar hofhouding 😉

Een super altijd lachend stel.
Uiterlijk: daar zijn ze niet zo mee bezig volgens mij.

Schoonmoeder was dat wel en hoewel een maatje meer en centimeters te weinig, ik keek altijd wat ze aan had.

Was meestal smaakvol, een enkele keer over de top, maar nooit een zichtbaar rolletje. Zij moet een goede coupeuse hebben ( gehad) en zijzelf extreem scherp.

De zomerjurken van Natan zijn dit jaar allemaal superdunne stof. Ik laat het aan mij voorbij gaan. Deze uit het rek halen in de veronderstelling dat het wel ok is, kan niet. Vele andere op zich mooie merken lijken ook niet uit om de vrouw te laten shinen. Ook de lengte niet. Kate ziet er mooi uit in de lange jasjurken maar trek ze maar eens aan in maatje 40/42. Matrones.
Ook dat satijnachtige, pfft met dit weer.. elk putje, elk transpiratietje is zichtbaar.

Ik zie geen verbetering in Stephanies outfits, omdat ze er zelf niet zo mee bezig is denk ik. En de ontwerpers helpen niet. Ga maar lekker broekpakken dragen!
De hoedjes en tasjes zijn cute.

Och ik mis Maria Teresa, wat een verschil.

O, nee, ik mis Maria Teresa niet, ze was perfect gekleed , had echt smaak ,maar Stefanie met haar zachte uitsraling, raakt mij meer dan Maria Teresa, ik kan het mis hebben,,maar zij straalde meer afstand uit.
Dan neem ik wat kleding missers op de koop toe.😉

Fashionwise dan 😉

Alles al gezegd….
Deze kleur geel staat haar leuk. Zou de jurk echt zo bedoeld korter zijn aan de voorkant? Op een andere foto hangt-ie gelijk. Misschien komt het door de houding (buik vooruit) dat de rok optrekt.
Ik denk dat schoonmoeder MT hier ook wel iets van vindt….

Ach, ach… Het is allemaal al gezegd, maar dit zijn weer twee missers na het grote succes van het roze broekpak. De gele jurk is mooi van kleur, maar het model is te wijd en vormloos en het geheel met de witte pumps is super-tuttig. De groene jurk is gewoon wreed – op deze manier zou je geen enkele vrouw moeten willen kleden.

Er is al veel gezegd over de jurken van Stephanie en daar ben ik het wel mee eens. Maar de dame in de groene noppenjurk dat is toch ook geen gezicht die lengte. Dan vind ik de wit met bruine stippen jurk van de dame ernaast een stuk mooier.

Last edited 10 uren geleden by Chiara

Of die dame in het botergele pak met culotte…..🙈…..
De dame in de witte met bruine stippenjurk vind ik nog het best gekleed van iedereen.

Dames, dames, maak het niet nog erger, ik krijg dat allemaal niet meer van m’n netvlies af🫣😉🤣🤣🤣

😆😆😆….om maar aan te geven dat Stephanie niet alleen de plank mis slaat 😉

Groen met noppen is geen jurk maar een mantelpakje

Het valt hoe dan ook niet zo goed.

De pasteltinten staan Stephanie prachtig.

Na haar roze outfit dacht ik dat zij op de goede weg was, maar wat jammer deze beide outfits. Ik gun haar zo veel meer “roze outfit dagen”.

Zo mee eens👍

Ik heb het hier al vaker gezegd en ik blijf het zeggen: Nathan kleedt onze Royal Benelux dames en het is zelden echt mooi! Ze hebben alledrie betere couturier tot hun beschikking. Zo jammer!

De gele jurk staat haar leuk, wel wat tuttig dankzij de witte peeptoes. En misschien wat informeel voor de gelegenheid.
De groene maakt haar wat onnodig breed, die zou ik wegdoen. Je ziet eerst een heleboel jurk en daarna pas Stephanie. Ook door de kleur.

Ik heb even bewegend beeld gekeken omdat ik toch wel wat schrok van de foto’s in de groene japon en wat ik al hoopte, dit zijn gewoon erg ongunstige kiekjes. Dit materiaal is ook veel te warm bij deze hitte, dus dan gaat het natuurlijk plakken. Beter ondergoed zou wonderen doen. Met een goede foundation en een wat vlottere haardecoratie is het een prima jurk, veel beter dan het moeke achtige gele model.

Mijn idee 😉
Er is zoveel te koop in corrigerende lingerie…..zelfs de Hema heeft het 😉
En toch maar een ervaren styliste inhuren 😏 om die moeke’s jurken te voorkomen.

Ik kán het maar niet begrijpen. Het kan zo anders voor haar, ook in een jurk. Luistert ze niet of wordt ze niet echt goed geadviseerd? Geen visitekaartje voor Natan 🥴
Als burger(lijk) meisje 😁 heb ik voor een betrekkelijk klein bedrag mezelf laten adviseren , kleuren/ modellen.
Bij aankopen een wereld van verschil voor hetzelfde geld.
Ze is zo’n mooie persoonlijkheid, voor mij is ze absoluut niet minder dan dat ze wel goed gekleed zou gaan, maar Natan, wáárom 🤷🏼‍♀️

Nog een leuke anekdote: voor 🌹: ik heb pas een 👗 gekocht van heel dunne soepele stof. Slank, maar hierin toch correctie nodig. Vraagt de mevrouw in de lingerie zaak : ” Voor wie doet u het”? 🫣😆🤣 Vakvrouw hoor 😭

Sommige mensen……….😉

Ik begrijp ook niet dat een couterier daar niet meer aandacht aan besteed, goede lingerie maakt of breekt het hele ontwerp.
Ik heb wel eens kleding laten maken, moest altijd doorpassen met de juiste lingerie, daar werd het op gemaakt
Maar ook haar kleedster hoort hier op te letten .

Last edited 11 uren geleden by Elisah

Deze reactie van je en de huidige temperatuur doen me terugdenken aan Afrika ❣️
Passen/ meten /kijken /nog eens meten. Een zaakje van een paar vierkante meter. Die mannen konden toveren. In 2 dagen tijd had je een mooi passend jurkje of pakje.

Hè, wat jammer….!
Zitten er achter deze outfits couturiers van naam en faam??
Daar snap ik dan echt even niks van!
Voor zo’n speciale feestelijke dag zorg je toch dat je klant er tot in de puntjes verzorgd bij loopt?!
Zou graag eens met Stéphanie gaan shoppen hoor.

Ik stem op het roze pak van eerder. Broekpakken vind ik Stephanie sowieso mooier staan.
Zou de groene jurk speciaal voor haar gemaakt zijn of is het een jurk uit de collectie oid ? Ik heb geen idee hoe dat werkt.

Ik ben geen groothertogin of prinses maar heb wel de gewoonte om voor ik de deur uitga in een grote spiegel te kijken. Met mijn rug ernaar toe, hup omdraaien en dat zie je direct of het goed valt. En goede lingerie doet wonderen.

Dit is wel heel erg allemaal. De gele jurk gaat anzich nog wel vooral qua kleur maar voor het groene exemplaar had ze net zo goed in haar badpak kunnen komen. De jurk tekent zo erg, alles wat je niet wil zien, zie je.

Oi, ik besef dat ik de zoveelste in de rij ben maar fashion wise was dit geen mooie dag voor Stephanie! De gele jurk beetje kraak noch smaak, beter was gekozen voor de taille look ipv de nu bijna empire stijl van de jurk, dit doet niets goeds voor haar. De hoed vind ik ook niet mooi, iets te plastisch qua kleuren en uitvoering, dat is gewoon smaak. En die groene jurk 🫣🫣🫣🫣🫣 ik zou toch als ontwerper haar hier echt niet de deur mee uit laten gaan! Ik ben zelf niet van het slanke mannequin model en weet heel goed wat wel en niet te dragen en dit is ook geen kwestie van smaak maar gewoon overtreden van de regels van wat bij iemand staat en wat niet! Nogmaals: Oi!

Volgens mij is er niets mis met de groene jurk maar moet ze zich of door Natan of door een assistent beter laten adviseren over foundation ( onderkleding).

Iemand als zij, of ik bv zelf ook, miet zo’n jurk niet dragen, daar helpt geen enkele onderkleding bij behalve een korset 😬😁 maar dat kan onder zo’n stof ook niet..

Hier zo mee eens en ik heb meer kilo’s aan mijn lijf hangen dan Stéphanie.
Dit is absoluut in elk opzicht de totaal verkeerde keuze; stof is te dun, stof is te glimmend en plakt aan haar lijf.
Van mijn levensdagen zal ik dit nooit, never, ever dragen.
Overigens, als je te mager bent, moet je dit ook niet dragen; elk uitstekend botje is te zien.

👍🏼

Ik vind het zo erg dat een ontwerper dit zo aflevert,
Zelf zal Stefanie ook niet heel kritisch zijn, anders neem je hier geen genoegen mee, of ze ziet het gewoon niet, maar de ontwerper neem ik het echt kwalijk.
De kleuren staan haar goed, maar de pasvorm is een drama, het rammelt aan alle kanten , dit vind ik zoooo sneu voor haar…..
Ze heeft wel een goede kapster die heel mooi kan opsteken.

👍🏼 Je gunt haar dat haar looks haar persoonlijkheid complementeren

Ik ben nooit zo heel erg kritisch op Natan en Eduard Vermeulen, maar nu zeg ik toch: “ga je schamen, dat je niet beter kunt leveren dan dit en nog steeds geen kennis hebt opgedaan van niet standaard maten”.
Ik heb echt plaatsvervangende schaamte😔🫣

O Josine, vergeet maar wat ik eerder schreef, Stéphanie heeft onze hulp nog hard nodig🫣
Och meiske toch, hoe heb je je deze groene jurk aan laten smeren en dan zo’n platte hoed erbij. Ik was zo enthousiast gisteren met het roze pak. Hoe kan nu dit gebeuren?
Zo’n dunne, iets glimmende stof is “killing” voor dames met een niet standaard maat. Leuk misschien als je stilstaat, maar beweeg ook eens voor de spiegel.
En is er uit den treuren stil gestaan bij Maxima’s ondergoed, dan moeten we toch nu ook volmondig zeggen: laat je beter adviseren.
En zo’n brede, lage hoed, drukt je naar beneden en tilt je zeker niet “op”.
Het gele jurkje vind ik op zich nog wel ok, maar meer ook niet. Vind dat hij eigenlijk wat te ruim valt, had zeker een strakkere taille aangeraden.
Och die lieve schat, ik zou zo willen dat ze goede hulp kreeg🫣

Helemaal mee eens!

🙏🏻

Ik kan geen duimpje uitdelen maar dit is precies wat ik wilde zeggen. Zou de stylist van het roze pak op vakantie zijn geweest? Het is echt van het ene positieve uiterste naar het andere.

Hoi Marja,
Dank je wel.
Ik vraag mij werkelijk af of ze wel een stylist heeft. Als dat zo is en die heeft deze groene jurk geadviseerd dan zou ik weer lijfstraffen invoeren in Luxemburg😉😂

🤣😂🤣

🤣🤣

Ik ben trouwens niet heel erg thuis in de wereld van de jacquets, maar moeten de broekspijpen echt zo vreselijk lang zijn? Alledrie de heren hebben behoorlijk wat lengte over, maar bij Guillaume is het wel het ergst. Terwijl de broek van zijn uniform prima past.

Nee, die pantalons zijn veel te lang.
Ik las elders dat dit paar echt allebei een goede stylist nodig heeft.

Oh. Ach. Ik gun Stephanie een betere ontwerper dan Natan. Want dit is echt heel droevig, met name de groene jurk. Ze heeft niet het allermakkelijkste figuur om te kleden, maar een goede ontwerper kan daar echt wel mee omgaan. En dit is wreed, met het accent zo duidelijk op haar buik.
De gele jurk is op zich aardig. Maar die ongelijke zoom staat hoogst onvoordelig (inderdaad, alsof haar buik de onderkant zo ongelijk zou maken, wat helemaal niet zo is). En de jurk is aan alle kanten scheef: de ene mouw een stuk langer dan de andere mouw, de hals frutselig. En de combinatie met de schoenen maakt het belegen en tuttig.
Twee tips: 1. ga weg bij Natan. Vermeulen kan alleen paspoppen (enigszins) kleden, geen echte vrouwen. Je ziet het bij Mathilde en je ziet het nu nog veel erger bij Stephanie. 2. Neem een styliste of een personal shopper. Er is veel meer mode in de wereld dan Natan en een paar ontwerpers die Maria Theresia leuk vond.

💯👍

De mouwen zijn wel gelijk alleen heeft ze de gele jurk scheef aan. Hij zakt af bij haar linkerschouder

Die jurk is gewoon te groot, te ruim gesneden, daarom zakt hij af op de schouders.
Dit is nu zo’n typisch voorbeeld van ontwerpers die geen kennis hebben van grotere maten.
Ze vergroten bestaande patronen in zijn geheel en vergeten dat ze dan ook schouders mee vergroten en de halslijn. Dan zakt alles af en zit het niet meer.
Voor een grotere maat heb je totaal nieuwe patronen nodig, speciaal voor grotere maten.

Mee eens👍

De gele jurk vind ik haar goed staan, maar het model zit niet helemaal netjes. Ook lijkt de zoom scheef. De groene kleur van de 2e jurk staat haar fantastisch, maar is it geen model in deze jurk en legt accenten op de verkeerde plaatsen. Dan maar het roze pak, dat staat haar heel tof

De gele kleur staat haar mooi en het model is zo slecht nog niet voor haar. Echter het kapsel en de witte schoenen maken er een wat oubollig geheel van.

O, o! Deze outfits zijn t echt niet. Hobbezakken ipv een goede pasvorm. De kleuren ook verre van ideaal en die hoed met harde lijnen past helemaal niet bij haar. Het roze pak van hiervoor was een toevalstreffer.