De Belgische Prinses Elisabeth wordt duidelijk steeds meer naar voren geschoven als ´Kroonprinses´. En dat ze dat aankan, bewees ze gisteren. Tijdens de herdenking van de Eerste Wereldoorlog in Ploegsteert, hield de 12-jarige Elisabeth een zelf geschreven toespraak in maar liefst 3 talen: Nederlands, Frans en Duits! 

Elisabeth zag er voor de gelegenheid heel netjes uit. Ze droeg een donkerblauwe lange jas en donkerblauwe schoenen van het merk Armani Junior, t.w.v. E 435,-. Elisabeth droeg al eerder een jas van Armani Junior. Deze zomer tijdens het fotomoment droeg ze een beige jas van het merk. Ook Eleonore, haar zusje, zagen we in een jas van Armani Junior: een lichtroze tijdens de autoloze zondag in Brussel.

Prinses Elisabeth is de kinderkledingperiode ontgroeid. Ze draagt tegenwoordig Junior merken. Zo zie je haar ook in kleding van Mer du Nord en River Woods. Beide Belgische merken. In dat opzicht is Koningin Mathilde heel verstandig bezig. Ze promoot op deze manier mooi de Juniormode uit haar eigen land!

Noot van de redactie: Dit artikel is geschreven door de beheerder van The World of Royals en  The World of Royals - Kids Clothes, die op deze website vooral over de mode van prinses Laurentien schrijft, en af en toe over de mode van andere prinsessen. Inhoudelijke vragen over het artikel kun je kwijt via een reactie en algemene vragen over de website kun je stellen via het contactformulier.

Foto's Monarchy Press Europe - overige afbeeldingen: Armani Junior, twitter Belgian Royal Palace en screenshots

Niets van deze website mag verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt door middel van druk, fotokopie, fax, overtypen, opslag in een geautomatiseerd gegevensbestand of anderszins, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerders.

Reacties


afbeelding van hendrikje

hendrikje

donderdag 23 okt 2014 - 21:37

Laten we het schermutselen over een opmerking van Josine achter ons laten. [Kroon]prinsessen was het onderwerp. Ik vind het jammer dat onze prinsessen niet worden opgevoed in het omgaan met publieke belangstelling en in het bijzonder de pers. Als je naar de Deense, Belgische en Zweedse prinsen en prinsessen kijk zie je heel ander gedrag. Niet dat norse, harkerige en teruggetrokkene van de drie A's. Ze worden door hun ouders gestimuleerd er even iets van te maken en dat doen ze ook met duidelijk plezier. De Deense prinsenkinderen kan gewoon iets gevraagd worden en ze geven spontaan antwoord, hoe jong ze ook zijn. Het lijkt me dat een koning zijn kinderen niet moet afschermen van de media. Maar Willem-Alexander is daar zelf niet in opgevoed. Wie herinnert zich niet zijn opmerking: "Nederlandse pers nu oprotten!" Als je dat hoort, weet je hoe de vlag er in Huize Beatrix bijhing.

afbeelding van Josine Droogendijk

Josine Droogendijk

dinsdag 21 okt 2014 - 16:23

In de hoop dat het nu duidelijk is wat ik bedoel en de discussie stopt, zal ik nog een keer uitgebreid toelichten wat ik wilde zeggen.

- In reactie op dat schoolkinderen de geschiedenis niet kennen: bij mijn basisschool kregen we juist heel veel geschiedenislessen, met name over de Tweede Wereldoorlog.
- Deze lessen waren vooral spannende verhalen over onderduikers die niet gevonden werden, Duitsers die overmeesterd werden en de moedige verzetsstrijders. Allemaal hele belangrijke (!!!!!!!!) onderwerpen, maar op een gegeven moment is het heel veel van hetzelfde en was ik toe aan een verdieping.
- Deze verdieping vond ik bij het vak Cultuur en Maatschappij, want daar werd de geschiedenis gekoppeld aan de situaties die op dat moment echt speelden. Ik besef dat dit uiteraard zal verschillen per leraar en school, maar ik spreek vanuit mijn eigen ervaring.
- Mede door deze ervaring vind ik het vak Cultuur en Maatschappij belangrijker dan de lessen over de Eerste (!!!) Wereldoorlog, omdat onze opstelling daar neutraal was.

Hopelijk is het nu allemaal duidelijk en voelt niemand zich meer gekwetst meer. Ik heb voor nu in ieder geval genoeg van het discussiëren en ga offline :) Tot morgen allemaal.

afbeelding van zara

zara

dinsdag 21 okt 2014 - 16:40

Ja, ik snap het nu helemaal. Het is nodig om de grotere verbanden te leren zien, en te begrijpen hoe onze maatschappij is geworden tot wat ze is (EU, VN, militaire pacten), juist als gevolg van WOII. Daarvoor moet je verder studeren dan de (juist op school vaak te sterk versimpelde) verhalen over mensen die het hebben meegemaakt, hoewel die ook voor nieuwe generaties leerzaam en aangrijpend blijven, en ons laten realiseren dat we zoiets nooit meer willen. Tot morgen, Josine!

afbeelding van Josine Droogendijk

Josine Droogendijk

dinsdag 21 okt 2014 - 22:16

Inderdaad hopelijk nooit meer, al gebeuren er in het Midden Oosten momenteel ook vreselijke dingen....

afbeelding van Wilma

Wilma

dinsdag 21 okt 2014 - 15:17

Josine toch,wel een erg ongelukkige uitspaak:tot vervelends aan toe,haha...
Hier ben ik het niet mee eens...
Nu ik vandaag terug lees,zie ik dat ik veel personen gekwetst heb met mijn uitspraken over Elisabeth....ook velen ,die het niet als prettig hebben ervaren....
Ik vind dat vervelend en het was zeker niet mijn bedoeling!
Hier wil ik dan ook graag mijn excuses voor aanbieden.

afbeelding van Josine Droogendijk

Josine Droogendijk

dinsdag 21 okt 2014 - 15:31

Voor zover ik weet heb jij ook niet bij mij in de klas gezeten, dus zou je het ook onmogelijk met mij eens kunnen zijn ;) Maar misschien zat er wel een Wilma bij mij in de klas en ben ik je gewoon vergeten? :)

Communiceren via internet is altijd lastig en soms komt een reactie anders over dan bedoeld. Ik heb helemaal niet willen zeggen dat ik het onnodig vind dat de WO2 aan bod komt op de basisschool, maar iemand anders beweerde dat dit niet genoeg aan bod kwam in Nederland en daar was ik het zeer zeker niet mee eens. Bij mij in de klas kregen we bijna wekelijks een verhaal voorgeschoteld over onderduikers, overmeesteringen op Duitsers, etc. Wellicht vond de rest het leuk, maar ik was veel meer benieuwd naar de verhalen achter de situaties. (Waarom kreeg Hitler macht, waarom sloten mensen zich aan bij de NSB, etc.) Achteraf gezien had ik dat uitgebreider moeten omschrijven, maar anderzijds vind ik ook dat men het gewoon had kunnen vragen wat ik bedoelde voordat er conclusies werden getrokken. Maar ik vrees dat we, zolang we communiceren via internet, zulk soort situaties altijd blijven houden.

afbeelding van Wilma

Wilma

dinsdag 21 okt 2014 - 16:18

Heb niet bij jou in de klas gezeten,hoor,Josine.....

afbeelding van Willie

Willie

dinsdag 21 okt 2014 - 16:03

Josine ik ben bang dat je de strekking achter de commentaren over jouw eerste bericht niet snapt. Mensen vallen vooral over je nonchalante manier van praten over WO ll. Over woorden als: Tot vervelens toe, haha en nu heb je het weer over leuk vinden wanneer het over verhalen gaat over WOll. Verder snap ik niet zo goed dat je op VWO bij geschiedenis alleen verhalen kreeg ala Snuf de Hond. Mijn ervaring in en met het onderwijs op VWO niveau gaat toch wat verder en dieper. Als je een examen geschiedenis VWO bekijkt dan gaat en ging dat toch echt niet over verhalen en feiten maar zeker over de dingen die er achter zitten en wat voor impact het had en heeft. Vandaar mijn eerste reactie, ik kan het niet zo goed plaatsen.

afbeelding van Josine Droogendijk

Josine Droogendijk

dinsdag 21 okt 2014 - 16:12

De verhalen over Snuf de Hond kreeg ik op de basisschool, daar ging mijn opmerking ook over. Op het middelbaar onderwijs was het onderwijs uiteraard wat diepgaander, maar dan nog vond ik de lessen maatschappijleer nuttiger omdat de geschiedenis gekoppeld werd aan de discussies die op dat moment echt speelden. Wellicht heeft dit ook te maken met mijn leraren, maar ik praat dan ook uit mijn eigen ervaring en niet als vertegenwoordiger van het VWO.

Ik snap de verontwaardiging van mensen als ze dachten dat ik onderwijs over de Tweede Wereldoorlog onzin zou vinden, maar dat heb ik helemaal niet willen zeggen. Dat kun je ook lezen in de berichtjes die ik hierboven heb gepost. Sorry als dit wel zo is overgekomen, maar dat is absoluut niet zo bedoeld.

]

afbeelding van Sol

Sol

dinsdag 21 okt 2014 - 16:12

Hoe ik het lees, is dat Josine geschreven heeft hoe zij het ervaren heeft op de middelbare school. Zo heeft zij het ervaren, het is een persoonlijke ervaring. Hoe kan een persoonlijke ervaring nou "ongelukkig" en "ongepast" zijn. Dat snap ik nou weer niet want in het leven zijn we allemaal vrij om de dingen te ervaren zoals we die ervaren.

afbeelding van Josine Droogendijk

Josine Droogendijk

dinsdag 21 okt 2014 - 14:24

Ik zeg niet dat geschiedenis helemaal niet gegeven moet worden op school, maar ik vind het vak cultuur & maatschappij veel beter aansluiten. Bij dit vak werd bij mij op school zeker de Tweede Wereldoorlog niet vergeten, maar werd er wel verder beredeneerd wat voor gevolgen de Oorlog heeft gehad voor onze hedendaagse maatschappij. En mij hoef je echt niet te vertellen dat de oorlog en concentratiekampen verschrikkelijk zijn, maar de meeste verhalen waren toch meer in het genre van Snuf de Hond en spannende verhalen over Duitsers die overmeesterd werden. Is een paar keer interessant en nuttig, maar na tien keer hoorde ik toch liever een verhaal over iets anders :)

afbeelding van pdbakker2546

pdbakker2546

dinsdag 21 okt 2014 - 13:32

Josine denk eens aan al die moeders die naar de Concentratie Kampen zijn afgevoerd. Ook vrouwen die een kindje verwachten.
Nee de oorlog was en is een verschrikking nu weer in het Midden Oosten.
Wij mogen dit nooit vergeten.
Je hebt het niet zo bedoeld maar het komt verkeerd over.

afbeelding van Kaat Mossel

Kaat Mossel

dinsdag 21 okt 2014 - 12:42

Beslist niet met je eens Josine. Geschiedenis is zo belangrijk, we staan op de schouders van het voorgeslacht. Hoe kun je goed onderwijs krijgen in de vakken die je noemt, zonder dat je de geschiedenis er van kent? Hoe kun je in het heden staan zonder je geschiedenis te kennen? Een volk dat zijn geschiedenis niet kent, is gedoemd haar over te doen!

Ik vind het eigenlijk erg en ook ongepast dat je zegt "tot vervelens toe, haha" als het gaat om onderwijs over WOII.

afbeelding van marie28

marie28

dinsdag 21 okt 2014 - 12:46

Helemaal misplaatste opmerking !Vooral die haha .....

afbeelding van Kate

Kate

dinsdag 21 okt 2014 - 10:23

Begrijp het Ineke -;)
Helaas is het ook mijn ervaring dat sommige schoolkinderen idd niet eens weten wat hun geschiedenis is.
Maar het zal ,en aan het kind ,en aan de opvoeding en aan de school liggen .
Heb je een echte vertel juf/ meester ,of leraar ,dan hang je aan zijn of haar lippen met geschiedenis .

afbeelding van Josine Droogendijk

Josine Droogendijk

dinsdag 21 okt 2014 - 12:28

De oorlogen van de afgelopen eeuwen waren voor mij examenstof (VWO), maar ik weet niet hoe dit bij andere niveaus is geregeld. Ook op de basisschool is er (tot vervelens toe, haha) verteld over over de Tweede Wereldoorlog. Eerste Wereldoorlog kwam veel minder aan bod, maar dat lijkt me ook wel logisch gezien onze neutrale opstelling destijds. Ik vind het belangrijker dat men goed onderwijs krijgt over cultuur en maatschappij (politiek, verschillende godsdiensten, etc.) dan geschiedenis :)

afbeelding van Willie

Willie

dinsdag 21 okt 2014 - 13:45

Josine ik snap niet dat je met een VWO deze opmerking kan maken. Dan zou je toch moeten of kunnen weten dat juist cultuur en maatschappij, politiek maar zeker ook godsdienst alles met geschiedenis te maken hebben. Ik denk dat jouw uitspraak bevestigt hoe belangrijk het is om goed geschiedenis te krijgen op school zodat ook jonge mensen het belang daarvan (gaan) zien voor huidige maatschappelijke problemen. Lering trekken van het verleden.

afbeelding van Josine Droogendijk

Josine Droogendijk

dinsdag 21 okt 2014 - 14:40

Bij ons was geschiedenis vooral verhalen over Willem van Oranje, de 80-jarige oorlog en de Tweede Wereldoorlog (maar dan niet veel over de politieke oorzaak enzo, maar heel veel verhalen in de stijl van Snuf de Hond. Op een gegeven moment ging mij dat echt vervelen, hoorde liever wat over de oorzaak van Hitlers populariteit, etc. Mijns inziens kun je hier veel meer van leren voor de toekomst om het te voorkomen.) Bij maatschappijleer kwam dit veel meer tot zijn recht, dus vandaar mijn voorkeur voor dit vak boven geschiedenis. Betekent niet dat ik het onbelangrijk vond (geschiedenis was immers een keuzevak), maar ik vind het juist interessant om te snappen waarom vandaag de dag bepaalde issues spelen (bv jodenhaat) vanuit het kader van geschiedenis en dat leerde ik bij maatschappijleer.

afbeelding van Nelleke

Nelleke

dinsdag 21 okt 2014 - 13:36

ik denk ook niet dat je de oorlogen en de gevolgen daarvan wilden bagatelliseren, maar ik kan me voorstellen dat een ander het zo kan opvatten. Ik denk ook, en je zegt het zelf min of meer, dat het ook een kwestie van interesse betreft. Jij vindt bijvoorbeeld politiek en godsdienst belangrijke invulling van onderwijsprogramma's terwijl een ander geschiedenis en wetenschap naast maatschappijleer belangrijker vindt.

afbeelding van elisah.

elisah.

dinsdag 21 okt 2014 - 12:58

Josine, wat jammer dat je deze opmerking plaatst, vind dit ook helemaal niets voor jou, maar deze opmerking zal veel mensen raken, het is zo,n vreselijke gebeurtenis geweest dat dit nooit vergeten mag worden!!!
Ik hoop dat deze oorlog altijd in het onderwijs zal worden besproken ,juist als waarschuwing dat dit NOOIT meer mag gebeuren!!!

afbeelding van Kate

Kate

dinsdag 21 okt 2014 - 10:15

Bedankt voor het plaatsen !
Ik vind het het ECHT heel goed gedaan ,en kijk goed ,ze doet het niet volmaakt hoor ,gewoon zoals een bijna 13 jarig meisje .
En haar ouders zijn trots , terecht .

afbeelding van orchidee

orchidee

dinsdag 21 okt 2014 - 09:26

Omdat het dit jaar 100 jaar na het begin van de 1e wereldoorlog is, wordt daar in Belgie veel aandacht aan gegeven. Niet in Nederland, Nederland was immers neutraal in deze voor vooral Belgie vreselijke loopgravenoorlog.
Natuurlijk wordt er in Nederland, evenals in Belgie, op scholen gesproken over de 2e wereldoorlog. Maar in Belgie zullen ze het niet zoveel hebben over b.v. de 80-jarige oorlog, waar Nederlandse kinderen weer wel meer over leren.

afbeelding van Wilma

Wilma

dinsdag 21 okt 2014 - 00:18

Iedereen kan en mag onder de indruk van Elisabeth zijn.....ik ben het bijna ook,maar tegelijkertijd zie ik zoveel onnatuurlijks,dat ik het haast......
Ik zie een meisje van 12/13 jaar een toespraak houden,waar van beweerd word,dat ze dat zelf geschreven heeft,hoe kunnen wij dat weten....
Zij deed dat met zo,n disipline,dat ik er bijna van schrok(kon net pas de video bekijken).
Nota bene deed ze het beter dan haar papa na zijn inhuldigingspeech op balkon(gestumper met briefje,wat onzichtbaar was weg gestopt).
Ik zie hier een gedreven dametje waar mee we rekening dienen te houden,zeer perfectionistis en zonder enige emotie.
Je kunt zeggen wat je wilt over onze prinsesjes,maar zo stuntelig zijn ze nu ook weer niet,ik denk dat er achter de schermen goed aan gewerkt zal worden en heb er alle vertrouwen in.
In de momenten dat we ze zagen was er wel een hartelijkheid,waar ik blij van werd.
Wat ik al schreef,het Belgische koningshuis heeft een boost nodig en daar word o.a. elisabeth voor ingezet.

afbeelding van Nelleke

Nelleke

dinsdag 21 okt 2014 - 13:09

"Koningskinderen" kunnen vanaf het moment dat ze zijn verwekt per definitie al geen 'normaal' leven leiden. Alles is voor hen bepaald, zelfs als je later om welke reden dan ook uit de erfopvolging verdwijnt. Zij kunnen niets zelf kiezen. Dat wordt voor hen gedaan. En om het nog een beetje erger te maken; het koningshuis wordt door de democratie gegijzeld omdat de meerderheid het nu eenmaal bij Nederland vindt horen en men zich in een wereld van pracht en praal kan verliezen waarbij de realiteit compleet uit het oog wordt verloren. Ik heb met de kinderen, ondanks dat ik vind dat Elisabeth mooi gekleed was, totdat ze 18 zijn een beetje medelijden.

afbeelding van Kate

Kate

dinsdag 21 okt 2014 - 10:07

Jammer Wilma ,je schrijft over een meisje van 12.
Wat weten wij ervan ?
Niemand schrijft hier overdreven lyrisch over de kroonprinses ,alleen dat we onder de indruk zijn .
Ik zou niet zulke uitspraken als in jou reactie staan opschrijven hoor ,ik vind het bijna ( lees goed bijna!) kwetsend .
Als het over de Nederlandse prinses zou gaan werd het misschien wel verwijderd ?
Persoonlijk heb ik veel respect en sympathie voor het Belgische koninklijke gezin .
Maar ook hier ( net als bij ons!) weten we alleen van de dingen en foto's die we zien .

afbeelding van Merel

Merel

dinsdag 21 okt 2014 - 06:39

Dit stoort me Wilma, een kind van 12 wegzetten als een 'gedreven dametje, waar we rekening mee moeten houden, zonder emotie'.

We zijn het volgens mij allemaal eens dat ze dit goed heeft gedaan. En wat er achter de schermen wel of niet gebeurt en wordt gedacht weten we niet, is namelijk achter de schermen...

afbeelding van The World of Royals

The World of Royals

dinsdag 21 okt 2014 - 09:13

Zonder emotie, daar geloof ik inderdaad ook niet in. Ze lijkt me juist een heel zachtaardig type.

afbeelding van jeanine68

jeanine68

dinsdag 21 okt 2014 - 10:20

Het is gewoon een heel lief prinsesje met, denk ik, het karakter van haar moeder, zachtaardig!

afbeelding van Henny

Henny

dinsdag 21 okt 2014 - 09:31

Bedankt LG voor de foto's. Ik ben ook onder de indruk.

afbeelding van Nelleke

Nelleke

maandag 20 okt 2014 - 21:55

Elisabeth is elegant en ook écht gekleed. Ik vind haar qua uitstraling (al is ze ouder) sprekender dan Amalia.

afbeelding van Helena

Helena

maandag 20 okt 2014 - 14:24

Kinderen in Belgie krijgen altijd onderwijs over de 1e wereldoorlog. Vanaf de
basisschool. Ze maken hele werkstukken en houden spreekbeurten.

afbeelding van Sofia

Sofia

maandag 20 okt 2014 - 11:48

Kate inderdaad.Onze koningskinderen staan er altijd onwennig bij.Dat spastisch gedoe van hun ouders zal ze uiteindelijk nog opbreken.Hoe je het ook draait of keert, het zijn kinderen maar geen" gewone kinderen" hoe sneller ze daar mee om leren gaan hoe beter.Het zal mij benieuwen hoe ze koningsdag gaan vieren.Dat ze opnieuw een defilé ( grande parade) willen invoeren is ook niet voor niets. Hier zullen denk ik de kinderen bij zijn en hoeven ze niet tussen het volk te lopen ( vereist weer de nodige beveiliging) maar is wel veiliger en ze hoeven niet mee te doen aan al die spelletjes.

afbeelding van Willie

Willie

maandag 20 okt 2014 - 22:48

Helemaal met bovenstaande reacties eens. Inderdaad Sofia, het zijn geen "gewone kinderen " en het wordt tijd dat ze dat gaan beseffen. Voor de kinderen hun eigen best wil. Je kan kinderen niet 18 jaar zoveel mogelijk laten denken en doen of ze "gewoon "zijn en mee geven dat media vervelend zijn en dan na 18 jaar moeten ze wel met die media zien te dealen en blijkt dat je helemaal niet "gewoon "bent en moet je opeens aan allerlei verwachtingen voldoen die je helemaal niet wilt. Dan krijgen ze het toch alleen maar moeilijker?
Wat ik niet begrijp is dat ze aan de ene kant met volle teugen genieten van alle bijkomstigheden die gunstig zijn voor ze en er volop gebruik van maken terwijl ze aan de andere kant zich met hand en tand verzetten tegen dingen die er ook bij horen maar ze minder prettig vinden. Is weer het verhaal van de lusten en de lasten zeg maar.

afbeelding van Nelleke

Nelleke

dinsdag 21 okt 2014 - 13:18

@Willie: mee eens, je beschrijft min of meer hoe WA en Maxima in het 'koningsschap' staan en dit zien we nu al een beetje terug bij de prinsesjes. Het is voor een deel opvoeding die maakt wie je uiteindelijk in het leven wordt. Ja, daar heb je, wel of geen koninklijk bloed, zelf wel de hand in maar bepaalde dingen kun je simpelweg niet kiezen. WA en Maxima hebben bijv de mediacode in het leven geroepen en er zelfs rechtszaken mee gewonnen. Hoe absurd wil je het in een rechtsstaat hebben? Ik kan het begrijpen dat je niet wilt dat alles maar gefotografeerd mag worden (trouwens, BN-ers kunnen ook geen mediacode invoeren, comes with the job alle bekendheid al zijn er grenzen), maar om eigenhandig wetgeving in te voeren terwijl je niet tot de wetgevende macht behoort vind ik persoonlijk zwaar ongepast. De oranjes willen helemaal niet transparant zijn. Dat kan ook niet want als dat wel zo was, dan zou Nederland weer een republiek zijn want dan is de magie weg. Daar hebben we blijkbaar als samenleving heel wat voor over om drie prinsesjes in een gouden kooitje te zien opgroeien en het zo schattig te vinden hoe ze op koningsdag aan het circus mee doen.
Ik heb met de meiden van WA en Maxima te doen.

afbeelding van Kate

Kate

maandag 20 okt 2014 - 09:23

Als ze wat meer ontspannen met de pers om zouden gaan ,denk ik dat het een stuk makkelijker voor de kinderen zou zijn .
Voorbeeld , kijk naar de filmpjes van Mathilde met haar dochter in Antwerpen en de aankomst van ons koninklijk gezin bij kinderen voor kinderen .
Een wereld van verschil ,de een komt ontspannen aan en staat even stil voor een foto met haar dochter .
Het gezin komt op het nippertje aan ,rent bijna naar binnen met de kinderen ( door een aparte ingang ??),kijkt niet op of om .
Geloof maar dat de kinderen dat door hebben hoor , zo gestrest omgaan met de media.
Wat is er mis met gewoon door de ingang naar binnen en even stilstaan voor een foto ?

afbeelding van Magda

Magda

zondag 19 okt 2014 - 22:31

Geweldig zo als Elizabeth dat doet.
Jammer dat WA en M hier zo krampachtig over doen voor wat betreft hun kinderen. Als je m.n. Amalia hier zo op voorbereid, zoals in andere landen, dan krijg je niet zo' n weerwil tegen publieke optredens. Het hoort nu eenmaal bij hun positie. Ik begrijp best dat ze ook kind zijn. Maar als je dit met mate doet, zo als bijv. in België, dan is dat ook voor het kind geen enkel probleem. Elizabeth draagt een mooie jas voor de gelegenheid. Echt een klein dametje! Leuk.

afbeelding van marie28

marie28

zondag 19 okt 2014 - 20:07

Een 10 voor Elisabeth! Wat betreft haar voorkomen en uitstraling en haar voorgelezen tekst, klasse hoor !

afbeelding van Merel

Merel

zondag 19 okt 2014 - 16:52

In Nederland lezen ook kinderen van de lagere school gedichten voor bij 5 mei. Ik denk niet dat daar iets mis mee is, in tegendeel, als het kind het met plezier doet. Ik heb een kind dat met veel plezier op 5 mei het podium op wilde toen hij nog maar 10 was. Ik heb het filmpje van Elizabeths toespraak gezien. Indrukwekkend hoor, geen spoortje van zenuwen te zien of the horen, al zal ze die vast wel hebben gehad... En haar ouders, en met name Mathilde, kijken geëmotioneerd toe; duidelijk erg trots en 'plaatsvervangend zenuwachtig'. Dat vind ik dan ontroerend en herkenbaar om te zien... Ik denk dat het kind hier leidend in moet zijn. Ik had het ongemakkelijk gevonden als Elizabeth duidelijk heel zenuwachtig was geweest, maar als zij het aan kan, dan is er toch niets mis mee. Oefening baart kunst, ook bij spreken in het openbaar. Ik vind het vreemd dat WA vaak zo stuntelig overkomt bij een speech. Hij weet al zijn hele leven dat dat belangrijk onderdeel is van zijn functie. Mss was hij er wel bij gebaat geweest als hij als kind al de vaardigheid had aangeleerd. Maar niet iedereen heeft die flair van nature. Laten we, voor Amalia zelf, hopen dat ze dat van haar mama heeft doorgekregen ;)

En Elizabeth ziet er heel mooi uit in haar donkerblauwe jas. Prachtig haar heeft ze!

afbeelding van Wilma

Wilma

maandag 20 okt 2014 - 00:11

WA stuntelig overkomen bij een speech?Ben ik totaal niet met je eens...als er één is die niet stuntelig overkomt is hij het wel!Over de hele wereld houdt hij toespraken en is daar zeer bekwaam in,met of zonder papier....dat kunnen we van zijn collega Filip van Belgié niet zeggen....
Over Elisabeth,nogmaals heel knap voor een 12 jarige...zij zal door moeder Mathilde het zelfdisipline meekrijgen in haar opvoeding.
Door haar publieke optredens proberen men het Belgische koningshuis weer een lift te geven,kinderen,..daar smelten veel mensen voor.
Heel jammer vind ik het dat we koningin Paola niet meer zien,maar dat zal ongetwijfeld aan de slechte verstandshouding liggen tussen de beide vorstinnen.
Wat ik heel goed zou vindenis, dat Amalia ook wat publieke optredens zou gaan doen en dat we wat meer foto,s/video,s van ons koninklijk gezin te zien krijgen.

afbeelding van Sofia

Sofia

zondag 19 okt 2014 - 09:47

Wilma.Daar is niets zwaar aan.Het is de geschiedenis en daar moet je niet omheen gaan.Mijn kleinzoon van 12 zit in België op school en die weet tenminste wie Hitler was .Een heleboel van zijn Nederlands vrienden heeft nog nooit van die man gehoord.Je kan niet vroeg genoeg beginnen met de geschiedenis van je land.
Bij wet is het ook in België nog steeds zo dat als er iets mocht gebeuren met Filip zijn dochter op 18 jarige leeftijd hem moet opvolgen.( kijk naar koning Boudewijn) Je kan maar beter van jongs af aan er op voor bereid zijn.

afbeelding van Kate

Kate

maandag 20 okt 2014 - 07:53

@Sofia, je schrijft een goed stukje.
Niks mis mee om op jonge leeftijd je geschiedenis te kennen ,aan te bevelen zelfs !
De oudste dochter slaat ook een groep over ,dus dat zal het probleem niet zijn .

afbeelding van Wilma

Wilma

zondag 19 okt 2014 - 00:42

Je kunt zeggen...jong geleerd is oud gedaan(daar ben ik het mee eens Henny),maar het kan ook een druk op het kind leggen,die je niet moet onderschatten....
Ik heb net de foto nog eens goed bekeken en zie daar een meisje van 12 jaar die een toespraak houdt bij een herdenking van de eerste wereldoorlog......ik vind dat wel een erg zwaar onderwerp voor een 12 jarige....

afbeelding van LindaVanDeventer

LindaVanDeventer

zaterdag 18 okt 2014 - 21:11

Echt super knap van prinses Elisabeth!!!!!

afbeelding van Henny

Henny

zaterdag 18 okt 2014 - 20:30

Chapeau prinses Elisabeth.
Jong geleerd is oud gedaan:))

afbeelding van Wilma

Wilma

zaterdag 18 okt 2014 - 20:25

Ik vind het er gewoon bij horen,dat de kinderen,in dit geval de kroonprinses,een speciale rol heeft in het gebeuren....dit hoeft niet wekelijks,maar zo af en toe is prima.
Zo leren ze de kneepjes van het "vak"'wat er nu éénmaal bij hoort.
Ik kan niet achter de schermen kijken van het Belgische hof,maar zo te zien brengt moeder Mathilde haar dochter de nodige zelfdisipline bij.
Dat hoort erbij,maar ik denk,dat er een goede balans moet zijn tussen disipline en onbezonnen kind zijn.
Het laatste is van groot belang,omdat een kind de kans moet krijgen zich zelf te ontdekken....
Ik denk,dat we Amalia gaande weg ook steeds meer gaan zien.
Dat moet ook wel,want ze is tenslotte Prinses van Oranje en vanaf haar 18e jaar troonopvolgster....

afbeelding van elisah.

elisah.

zaterdag 18 okt 2014 - 18:14

Ik vind het leuk zoals Mathilde haar kinderen kleedt, verzorgd, netjes en toch niet tuttig, ook Claire kleedt haar kinderen altijd leuk.Het zijn tenslotte prinsjes en prinsesjes, en bij openbare optredens mag je er dan best goed verzorgd en smaakvol uitzien.
Bij de kinderen van ons koningspaar heb je vaak het idee dat ze zo uit school komen, en dan snel even moeten poseren voor de jaarlijkse fotosessie.
Ik denk dat de kinderkledingbranche een enorme boost zal krijgen als Maxima er wat meer zorg en tijd aan zal besteden en haar kinderen in Nederlandse ontwerpen zal kleden.

afbeelding van elise1

elise1

zondag 19 okt 2014 - 20:22

Daar ben ik het helemaal mee eens. En Maxima mag ook meer tijd en zorg besteden aan het updaten van haar eigen garderobe met Nederlandse ontwerpen!

Pagina's

© 2019 ModeKoninginMaxima.nl | Alle rechten voorbehouden | Sitemap | Privacy & cookie policy
Realisatie door TWS Media uit Veenendaal

Realisatie door TWS Media

TWS Media uit Veenendaal is gespecialiseerd in het ontwikkelen van websites. Meer informatie? Bezoek onze website ?