Vrijdag 24 augustus was ik samen met borduurdeskundige Monique van Munster bij de expositie ‘Jan Taminiau: Reflections’. Minutieus bekeken we elk kledingstuk van top tot teen, want wat Taminiau maakt is niet alleen mode, maar vooral ook kunst. Kunst met naald en draad, welteverstaan.
Wat was het genieten! Een middag borduurwerk bekijken met Monique van Munster van borduuratelier Moniquenwerk zou ik elke week wel willen. Achter de jurken van Taminiau schuilt zoveel ambacht en zoveel kennis, dat een leek met gemak de helft van de details over het hoofd ziet. Zo was het mij nog nooit opgevallen dat er bij Máxima’s paarse avondjurk met bamboe slechts tot de taille is gewerkt met 3D borduurwerk én dat er een vreemde naad over het bovenlijfje loopt, die het borduurwerk onderbreekt. Opeens rijzen er allemaal vragen op bij deze constatering. Zou er een ander bovenlijfje op de jurk zijn gezet? Bestond de top al en is hij ingenomen? En waarom transformeert het borduurwerk rond de heup eigenlijk opeens van 3D naar 2D?
Je zult wel begrijpen dat we met deze precisie niet zomaar weer buiten stonden. Pas aan het einde van de middag was er tijd voor een broodje met wat fris. Nog steeds dwarrelt alle informatie in mijn hoofd door elkaar, maar ik ga toch een poging wagen om het overzichtelijk en interessant neer te pennen. En daarom begin ik in deze blog met Máxima’s gouden japon van Prinsjesdag 2013.
Raadsel
Voor de expositie werd geopend in april 2018, ontstond er al enige onduidelijkheid over een gouden wyberjurk, die in de tweede zaal van de expositie te zien was. Betrof het een kledingstuk van Máxima of was het toch een collectiestuk? De ene sneak preview beweerde het een, de andere sneak preview het ander. Zelfs voor de bewakers van het Centraal Museum was het op de eerste dag van de expositie nog een raadsel. Gelukkig hingen er overal in het museum bordjes en stond er bij de gouden japon met wybertjes ook een duidelijke omschrijving: Avondjurk uit de Poetic Clash collectie 2012. Materialen: organza, borduursel, kralen en pailletten. Bruikleen: Maya Meijer Bergmans.
Links: de jurk op de expositie. Rechts: de jurk - met groene accenten en een rode bolero- op de catwalk.
Het raadsel is dankzij het bordje dus geen raadsel meer. Maya Meijer Bergmans is de trotse eigenaresse. En tevens ook de projectontwikkelaar van Paleis Soestdijk, maar dat terzijde. Grappig dat juist deze dame ‘dezelfde’ jurk heeft als koningin Máxima. Ik heb bewust het woord ‘dezelfde’ tussen haakjes gezet, want onderstaande foto laat wel zien dat Máxima’s jurk iets meer neigt naar goud. Een spannende keuze, zo beaamt ook Monique van Munster. “Goud en zilver zien we veel terug bij avondjurken. Begrijpelijk, want door de glans ogen de kleuren heel chic. Helaas is de grens tussen glanzen en glimmen soms flinterdun en de grens tussen chic en ordinair dus ook. Gelukkig heeft Jan Taminiau bij het borduren van de jurk ervoor gekozen om gouden strass-stenen omgekeerd vast te zetten. Hierdoor zien we alleen langs de randen van de strass-stenen wat glans. Wat mij betreft de juiste keuze. Zo blijft de jurk een chique avondjurk in plaats van een glimmende kermisattractie."
Borduurwerk
Natuurlijk omvat het borduurwerk van Taminiau meer doordachte elementen. Zo heeft de ontwerper gekozen voor degradé borduurwerk, wat in dit geval neerkomt op wybertjes die van boven naar onder uitlopen van klein naar groot. Volgens Monique van Munster komt er heel wat ruimtelijk inzicht kijken bij het intekenen van het patroon. Dit gebeurt vaak op de toile (het katoenen pasmodel), zodat de borduursters in het atelier van Taminiau precies weten waar welke ruit moet komen. Het gaat hier echt om millimeterwerk, want als een ruit niet doorloopt bij de naad, moet het borduurwerk genadeloos over.
Kijkend naar close-ups van Máxima’s jurk, zien we vooral verticale naden. Dit betekent dat de stof in de lengte is opgespannen op het borduurraam. Een borduurraam heeft doorgaans een maximale breedte van 70 centimeter. De reikwijdte van een arm is namelijk 35 centimeter. Als tijdens het borduren aan beide zijden van het raam wordt gewerkt, kan er een borduurwerk met een breedte van 70 tot maximaal 75 centimeter ontstaan.
Wat ook nog opvalt aan de jurk, is de ceintuur. Om heel eerlijk te zijn vind ik de jurk juist door dit detail niet zo flatterend. Het gedeelte rond de heup oogt bij Máxima onnodig zwaar, maar volgens Monique van Munster is het minder onnodig dan vaak wordt gedacht. Monique: “Jurken die van top tot teen zijn geborduurd, wegen loodzwaar. Naar verluid wegen sommige avondjurken van Máxima zelfs zeven kilo. Ik vermoed dat deze japon iets lichter is (3-4 kilo), maar desondanks kun je niet zomaar elke belijning doorvoeren vanwege de zwaarte van de stof. Een (horizontale) coupenaad maakt het bovenlijfje zwak, waardoor de jurk zomaar zou kunnen scheuren. Vaak wordt er daarom gewerkt met een ceintuur, zodat de taille toch zichtbaar blijft.
Foto: PPE
Niets van deze website mag verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt door middel van druk, fotokopie, fax, overtypen, opslag in een geautomatiseerd gegevensbestand of anderszins, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerders.
Reacties
Petra_68
donderdag 30 aug 2018 - 14:22Ondanks dat de jurk heel knap gemaakt is flatteert hij Máxima niet. De kleur en het model zijn niet mooi voor haar.
Carmelita
donderdag 30 aug 2018 - 14:04Ik vind die gouden jurk al het werk niet waard.
Hij flatteert niet.
Marianne Rietjens
woensdag 29 aug 2018 - 12:28Schitterend...mij stoort het ceintuurtje geenszins.
Catharina Afra
woensdag 29 aug 2018 - 16:26Mij ook niet! Werkelijk prachtige jurk!!
Suus
woensdag 29 aug 2018 - 08:44Knap werk van de borduurders en ook een leuke blog om te lezen. De gouden jurk vind ik ook net als Margot erg tuttig. Hij flatteert ook niet echt. Toch vind ik het voor Prinsjesdag wel een goede keuze: een gouden jurk in de gouden koets, wie verzint zoeits? :-)
gambetta
woensdag 29 aug 2018 - 13:25Het was haar eerste keer als koningin om mee te rijden in de gouden koets. Misschien is daarom voor deze creatie gekozen?
Een soort statement of markering van een nieuw aangebroken periode...
zara
woensdag 29 aug 2018 - 07:29Wat interessant! Ondanks de rijke versiering oogt deze 'zware' jurk wat simpel omdat er weinig contrast zit tussen de stof en de steentjes. Ik vind de jurk van MM Bergmans er daarom wat interessanter uitzien omdat de stof in de achtergrond donkerder is. Zo komt het markante patroon beter uit. Maar de gouden jurk is wel een echte Prinsjesdag-jurk!
Mieke 47
dinsdag 28 aug 2018 - 22:48Fascinerend om te lezen Josine, dank je wel! Ik heb de tentoonstelling twee keer bezocht en alle creaties uitvoerig bekeken, maar jouw blog geeft toch weer extra informatie en verdieping. Ik verheug me nu al op de volgende aflevering - over de jurk met het bamboe in 3D en 2D misschien?.
Margriet76
dinsdag 28 aug 2018 - 20:34Bedankt voor de informatie Josine. Erg interessant om te lezen. Had Máxima als burgermeisje ooit kunnen dromen van deze weelde en pracht? Vast niet! Maar door het trouwen met onze Koning toch echt werkelijkheid geworden. Lucky her om zoveel kunstwerken te mogen dragen.
AnnekeM
dinsdag 28 aug 2018 - 19:15Oh wat een prachtuge jurk is dit toch. Mooie kleur en net als de drukkerijen jurk, geraffineerd dat hier straks stenen voor gebruik zijn. Effect is inderdaad super. Jan Taminiau is echt een kunstenaar op het gebied van borduren.
Leuk om naar deze prachtige tentoonstelling te gaan met een borduurexpert en al deze details te ontdekken.
Jantje R
dinsdag 28 aug 2018 - 22:38Kunstig gemaakt. Ik vind de jurk met de groene en rode details vreselijk. Maar dat ceintuurtje vind ik ook vreselijk. Een gouden jurk kan mij niet bekoren. Ik vind het eigenlijk altijd een beetje ordinair.
Margot van de p...
dinsdag 28 aug 2018 - 17:34Hoe knap ook, ik heb dit altijd een beetje een tuttige jurk gevonden, kleur, lange mouwen, ceintuurtje en halslijn geven tezamen die indruk.
Josine Droogendijk
dinsdag 28 aug 2018 - 14:25Wat ik aan het einde van de tentoonstelling tegen Monique zei: De jurken van Taminiau zijn prachtig. Indrukwekkend mooi, maar eigenlijk alleen geschikt voor graatmagere modellen.
Siobhan
dinsdag 28 aug 2018 - 18:28Er waren ook een aantal die geschikt waren als bruidsjurk. Supermooi.
En een aantal met veel bling die ik meer geschikt vind voor t midden oosten.
Trots op deze NL ontwerper!
Siobhan
dinsdag 28 aug 2018 - 14:02Ik was er vorige week (grote belangstelling trouwens met 99% vrouwen; allemaal keurig gekleed....lekker kletsend over de outfits.) en ik vond de 'gouden' jurk wat klein en donker. Mooi dat dit raadsel is opgelost.
En ik zag ook die groene strikjurk die ze in Canada had gedragen. Wat dat de hare?
Ben t eens met Josine's opmerking van t effect van t ceintuurtje.
Jammer dat de roze JT prinsjesdagjurk uit 2009 er niet was...maar zag wel een stofje ervan verderop.
Josine Droogendijk
dinsdag 28 aug 2018 - 14:24Hoi Siobhan,
Nee, Máxima's strikjurk heeft andere kralen en geen koraal. Maar hij lijkt er wel sterk op :)
Carolina
dinsdag 28 aug 2018 - 13:54Zeer interessant. Erg jammer dat er geen andere oplossing mogelijk is dan een ceintuur, want inderdaad is het nu niet bepaald flatterend.
Suzanne
dinsdag 28 aug 2018 - 13:49Prachtige tentoonstelling! Audio ingesproken door JT zelf. Het bezoek meer dan waard!
Helena
dinsdag 28 aug 2018 - 12:46Wat interessant om over dat borduren te lezen. En wat een technieken beheerst deze mevrouw Monique.
Knap hoor.
Arianne
dinsdag 28 aug 2018 - 12:29Tjoh! Wat een verhaal. Zoveel kilo.... Stiekem een beetje jaloers (in de goede zin des woords, want ik gun het je van harte) op jou Josine, met een expert zulke kunstwerken bekijken! Ik ben benieuwd naar de andere verhalen!