Wat een verrassing! Terwijl koningin Máxima in Pakistan bezig was met haar werk voor de Verenigde Naties, zagen we de koningin gisteren ook in een videoboodschap in De Wereld Draait Door. De koningin sprak over het Leerorkest en het maken van muziek, maar natuurlijk trok haar kleding ook mijn aandacht. Máxima draagt een grijze pantalon en een rode blouse met ruches. Naar de ontwerper wordt gezocht. 

Niets van deze website mag verveelvoudigd en/of openbaar worden gemaakt door middel van druk, fotokopie, fax, overtypen, opslag in een geautomatiseerd gegevensbestand of anderszins, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerders.

Reacties


afbeelding van Helene

Helene

donderdag 18 feb 2016 - 10:09

Als ik het goed zie, zijn de oorbellen dezelfde kleur als de blouse
Leuke combinatie!

afbeelding van Jens

Jens

dinsdag 16 feb 2016 - 09:51

Beste Margreet,

Mijn reactie was ironisch bedoeld, als een grapje eigenlijk. Want ik zie deze site nog steeds als een modeblog en niet als een etalage om kennis te etaleren qua taal of links of anderzijds. Maar daar mag iedereen gelukkig anders over denken.
Als dit jouw visie is van een aanvulling geven dan ben ik wel benieuwd naar jouw wijze van corrigeren (ook een grapje Margreet...).
Zoals je misschien zult begrijpen laat ik het hierbij voor wat betreft ons aller taalgebruik en wens jou en alle andere lezers een mooie en zonnige dag toe. Op naar de beelden van het streekbezoek.

afbeelding van Jannie

Jannie

maandag 15 feb 2016 - 22:22

Weet je wat ik nou leuk had gevonden? Als ze samen met een van de dochters een stukje op de piano had gespeeld. Het filmpje is toch bedoeld om kinderen te motiveren om muziek te maken? Een leuke gelegenheid om te laten zien dat de prinsesjes ook muziek maken.
De kleding vind ik heel geschikt voor deze gelegenheid, niet te opvallend, wel netjes.

afbeelding van Margreet

Margreet

maandag 15 feb 2016 - 21:29

Hallo Jens,
Ik ben toch wel benieuwd naar jouw reactie op mijn laatste bericht. Nu ben ik met pensioen en denk misschien té gemakkelijk dat iedereen àlle tijd van de wereld heeft om te reageren...grapje...
Maar, graag een reactie.
Als je vindt dat dit "gesprek" al té lang geduurd heeft (voor onszelf en voor de andere lezers) mag je Josine vragen om mijn e-mailadres. Praten we daar verder. Ik ben erg geïnteresseerd in taalkunde en sta open voor elke discussie hierover. Maar dat is niet per se een onderwerp voor deze site, lijkt mij.

afbeelding van Josine Droogendijk

Josine Droogendijk

maandag 15 feb 2016 - 11:50

Nee :(

afbeelding van Emmy

Emmy

zondag 14 feb 2016 - 20:21

Ik vind het een leuk filmpje van Maxima. Super dat ze zich hiervoor inzet, dat waardeer ik.
En tja, haar Nederlands is niet perfect. Prima! Ik heb eerlijk gezegd waardering voor mensen die imperfect durven zijn.
Op naar Pasen.

afbeelding van orchidee

orchidee

zondag 14 feb 2016 - 19:10

Deze discussie en anderen verbeteren vind ik altijd erg gevaarlijk. Er wordt gereageerd over opmerkingen, terwijl we de achtergrond van de schrijver niet weten. Daar kunnen we mensen pijn mee doen, zoals b.v. oranjefan. Zij bedoelde het zo goed, maar krijgt wel heel veel commentaar, net zoals nu Jeanine. Voor zover ik weet, heeft Jeanine heel veel moeite met het Nederlands, en toch schrijft ze hier haar mening. Vooral daarom: gewoon doorgaan met je mening geven alle twee!

afbeelding van Trixedo

Trixedo

zondag 14 feb 2016 - 20:03

Ben het in de grond van de zaak met je reactie van a tot z eens, orchidee. Ik heb daarnet, na behoorlijk lang aarzelen, dan toch een aperte fout willen corrigeren om de persoon in kwestie te helpen, meer niet. Maar het is en blijft natuurlijk een heikele en delicate zaak als je anderen bekritiseert terwijl je zelf niet weet of je wel volmaakt bent - die waarschuwing wou ik dan toch geven.

afbeelding van Jens

Jens

zondag 14 feb 2016 - 22:00

Wou? Of wilde.....

afbeelding van Trixedo

Trixedo

maandag 15 feb 2016 - 23:21

Beide !

afbeelding van Margreet

Margreet

zondag 14 feb 2016 - 21:42

Hallo Orchidee,
Een discussie over taalgebruik is op zich niet erg. Goed zelfs! Oranjefan zette blijkbaar mensen, onder wie mijzelf, op een verkeerd spoor. Kan gebeuren. Kan inderdaad gevaarlijk zijn, dus. Maar als ik zo alle berichten teruglees, doet niemand echt "lullig" tegen haar. De reacties hadden immers niet te maken met de aard/bedoeling van haar opmerkingen maar alleen met haar taalgebruik in een stukje over Maxima's onjuiste gebruik van onze taal. Tenminste, zo heb ikzelf mijn reacties proberen te formuleren. Ik hoop dat die intentie overgekomen is.
Jeannine is een heerlijke en heel eerlijke volgster van deze site. Hallo Jeannine, je bent altijd zo "open"! Je zegt gewoon wat je denkt, wat je geleerd hebt, geweldig! Bedankt!

afbeelding van Jens

Jens

zondag 14 feb 2016 - 22:12

Beste Margreet,

Als je Orchidee denkt te moeten corrigeren, dan heb ik voor jou ook nog wel enkele correcties:

Waaronder mij zelf in plaats van onder wie mijzelf.

Kan dus inderdaad gevaarlijk zijn.

Niets te maken met of gingen niet over.

Zo heb ik geprobeerd mijn reacties te formuleren.

Ladies, zullen we het nu weer gewoon over mode gaan hebben? Welterusten en een goede week gewenst. Gaan we onze Koningin nog zien binnenkort?

afbeelding van Trixedo

Trixedo

maandag 15 feb 2016 - 23:17

Bij het vierde geval zijn beide constructies mogelijk : dus zowel
"zo heb ik geprobeerd mijn reacties te formuleren" als
"zo heb ik mijn reacties proberen te formuleren" (zoals Margreet schreef).

afbeelding van Paula

Paula

maandag 15 feb 2016 - 23:20

Mensen, kunnen we stoppen met dat betuttelende gecorrigeer?

afbeelding van Trixedo

Trixedo

maandag 15 feb 2016 - 23:27

Ik heb niet gecorrigeerd en nog minder betutteld, maar heb beiden gelijk gegeven ! Was ook mijn enige bedoeling. Maar voor het overige onthoud ik me in de toekomst van elk commentaar op taalgebruik, in welke zin dan ook.

afbeelding van Margreet

Margreet

maandag 15 feb 2016 - 10:06

Sorry Jens maar je hebt echt niet gelijk.
"Waaronder mezelf" moet ècht zijn "onder wie mezelf".
Als een betrekkelijk voornaamwoordelijk bijwoord verwijst naar een persoon/personen moet het gesplitst worden in een voorzetsel en een persoonlijk voornaamwoord.
Bij voorbeeld "de man van wie ik houd" naast "het land waarvan ik houd". Of "de vrouw op wie ik lijk" maar "de stoel waarop ik zit".
Als je een woord wilt benadrukken, mag/kun je het voorop of achteraf plaatsen. Dit heet "vooropplaatsing".
Bij voorbeeld "Trouwens, hij komt zo" of "Hij komt zo, trouwens".
In mijn bericht mag ik "dus" om die reden achteraan zetten.
In de samengestelde zin kun je lezen "De reacties hadden te maken met de aard van.." en "de reacties hadden te maken met haar taalgebruik..". Correct, dus.
"Ikzelf" i.p.v. "ik" is bewust gekozen omdat ik wilde benadrukken dat het echt mijn eigen keuze was. "Ikzelf" en "mezelf" zijn gewoon versterkte vormen van "ik" en "mij".
Ik had niet de intentie Orchidee te corrigeren maar wilde een aanvulling geven.

afbeelding van Jens

Jens

zondag 14 feb 2016 - 22:10

Twee keer verstuurd, excuses.

afbeelding van jeannine

jeannine

zondag 14 feb 2016 - 16:48

Niet alleen Mathilde spreekt zeer slecht Vlaams ook Filip, Astrid en Paola, Boudewijn en Fabiola. Natuurlijk een kerstboodschap die hij van een briefje afleest is voorgelezen en ingestudeerd dat hoor je goed aan de klemtonen die hij niet juist legt.
Laurent spreekt het best die heeft in Antwerpen op internaat geweest
Bij Elisabeth gaat het goed dus er is hoop.

afbeelding van Trixedo

Trixedo

zondag 14 feb 2016 - 18:38

Als het dan toch de taal(kritiek)toer opgaat : in het Nederlands luidt het : "is ...geweest" (sorry hoor, jeannine).

afbeelding van Kuifje

Kuifje

zondag 14 feb 2016 - 15:37

En wat dan te denken van Mathilde die NL spreekt ? Door haar frans accent komt het altijd heel bekakt en stijfdeftig over. Je hoort dat ze niet gewoon is om NL te spreken. (Maar ook als ze frans spreekt kom ze nogal bekakt over, dus...) . Ik heb niets tegen een taal spreken met een accent maar van een koningin van België zou je toch mogen verwachten dat ze vloeiend NL spreekt met een "Vlaams" accent. Maar dan kan je je de vraag stellen of een Antwerps, Limburgs of Oost- of Westvlaams accent moet zijn. (Zelf spreek ik vlot frans maar met een Vlaams accent. En NL met een westvlaams accent.)

afbeelding van Helena

Helena

zondag 14 feb 2016 - 13:44

Ik stoor me ook helemaal niet aan accenten of dialecten. Maar het valt wel op.
Misschien verwacht je van de koningin, omdat ze dan zo intelligent is, dat ze meer tijd steekt
in het spreken van de Nederlandse taal.

afbeelding van Eftichia

Eftichia

zondag 14 feb 2016 - 13:03

Ik ben nog steeds van mening dat er thuis onderling weinig Nederlands gesproken wordt en meer Spaans elke buitenlandse moeder wil toch graag haar moederstaal aan haar kinderen overbrengen, vooral van haar kinderen zou Máxima zoveel beter Nederlands kunnen leren spreken

afbeelding van Jannie

Jannie

maandag 15 feb 2016 - 22:16

Dat was ook mijn eerste gedachte. Ik denk dat ze thuis niet vaak Nederlands spreekt. En met haar familie en buitenlandse vrienden zal ze veelal Spaans of Engels spreken. Het is dan best lastig om perfect Nederlands te leren. Eerlijk gezegd stoort het mij wel. In theorie zou zij het staatshoofd van ons land kunnen worden, en dan spreekt ze met zo'n sterk accent.

afbeelding van Gert

Gert

zondag 14 feb 2016 - 12:23

Ik stoor me niet aan een accent. Niet aan het accent van mijn Twentse collega. Niet aan het accent van de meneer van de Turkse supermarkt. Niet aan het accent van mijn Amsterdamse buurman. Niet aan het accent van Maxima. En ik ook niet aan mijn eigen accent, want dat ben ik.

afbeelding van Margreet

Margreet

zondag 14 feb 2016 - 14:43

Hallo Gert,
Haar accent mag ze houden, een foute uitspraak vind ik niet echt acceptabel maar vooral haar zinsbouw is slecht. Kijk en luister nog maar eens naar het interview waarin zij en WA het hebben over de datum van de "wisseling van de wacht". Maxima gebruikt woorden fout, haar woordvolgorde is slecht, enz. Dat moet toch beter kunnen?

afbeelding van Gert

Gert

zondag 14 feb 2016 - 16:05

Ik vind het zo niet boeiend dat ik het hier bij laat.

afbeelding van Margreet

Margreet

zondag 14 feb 2016 - 17:39

Jammer...

afbeelding van jeannine

jeannine

zaterdag 13 feb 2016 - 23:39

ja heel mooi haar haar ik denk dat ze er nu minder tijd insteekt gewoon met de krultang is al heel anders dan recht

afbeelding van jeannine

jeannine

zaterdag 13 feb 2016 - 21:43

@Paula dit interview heb ik niet gezien toen echt heel leuk om dat nu alsnog te kunnen bekijken dankjewel

afbeelding van Paula

Paula

zaterdag 13 feb 2016 - 22:42

Graag gedaan Jeannine. Wat had ze nog mooi haar hé en die vragen van die kinderen :D

afbeelding van Paula

Paula

zaterdag 13 feb 2016 - 17:12

Ik let er niet zo op, maar naar aanleiding van wat er gezegd is herinner ik me het interview van het Jeugdjournaal met WA en Maxima, vlak voor hun huwelijk. Dat is dus zo'n 13 jaar geleden geweest. Hier heeft ze een aardig goede uitspraak en een hele goede woordenschat. https://www.youtube.com/watch?v=n7oMom08l9w Als ik dit zo terugzie ben ik onder de indruk. En inderdaad lijkt er niet veel verbetering te zijn geweest daarna.

afbeelding van Carolina

Carolina

zaterdag 13 feb 2016 - 19:56

Ja, toen was het schattig en een beetje aandoenlijk, maar vooral kon iedereen zien (en horen) hoe zeer ze haar best had gedaan. Dat mis ik de laatste jaren. Dat haar best doen bedoel ik....

afbeelding van Henny

Henny

zaterdag 13 feb 2016 - 18:33

Dat ze met een accent spreekt stoort me niet. Dat heeft z'n charme. Maar ik vind ook dat het Nederlands van Maxima niet is verbeterd. Eerder stilstaat of zelfs verslechtert.

afbeelding van Margreet

Margreet

zaterdag 13 feb 2016 - 18:46

;)

afbeelding van Henny

Henny

zaterdag 13 feb 2016 - 19:07

Hahaha. De zin stond eerst in de VVT..........
Ik moet opletten met jou in de buurt ;-)

afbeelding van LG

LG

zaterdag 13 feb 2016 - 19:11

Henny "VVT" heb ik in geen decennia gelezen, wat een educatieve ochtend is dit voor mij;-)) Ik krijg gewoon de neiging om mijn familie in Nederland te gaan bellen. Waar mode al niet tot kan leiden of misschien is het voor anderen die mijn gezwam lezen lijden ;-)))

afbeelding van Henny

Henny

zaterdag 13 feb 2016 - 19:40

Je hebt echt gevoel voor humor, LG. Houd ik van :-)

afbeelding van Iris

Iris

zaterdag 13 feb 2016 - 15:45

Dan doe ik er ook nog maar even iets bovenop. Mijn man komt uit Iran en daar spreken ze dus perzisch, nu na 10 jaar spreekt mijn man perrrrrfect Nederlands, niemand hoort dat hij uit Iran komt. Nu is de tongval van het perzich natuurlijk heel anders dan het Spaans en ik vind het totaal niet erg dat Maxima een accent heeft maar daar gaat het niet om haar grammatica is echt niet goed. Wat ze spreekt is altijd volledig ingestuurd ook de opmerkingen die ze naar het publiek maakt zijn standaard en ze moet altijd heel lang nadenken voor ze iets zegt en nog maakt ze veel fouten.

afbeelding van Margreet

Margreet

zaterdag 13 feb 2016 - 00:16

Hallo Emma,
Dit onderwerp is al eerder ter sprake gebracht. Elke keer wordt herhaald dat het zo moeilijk zou zijn, Nederlands vanuit het Spaans. Maar Maxima's uitspraak gaat achteruit. Stilstand is achteruitgang namelijk, in dit geval. Ze legde vreemde accenten, zowel in het Nederlands als in het Engels, en ze blijft dat doen.
Haar woordenschat vind ik ook niet heel bijzonder. Gewoon. Ze gaat om met mensen die een redelijke kennis hebben van onze taal en die relatief intelligent zijn, neem ik aan. Dan mag je toch aannemen dat zij dat taalgebruik ook beheerst.
Nogmaals, ze heeft haar taalgebruik, qua uitspraak, niet verbeterd en dat betreur ik.

afbeelding van zara

zara

zaterdag 13 feb 2016 - 09:02

Mij stoort die uitspraak niet zo, ook al kan ik me voorstellen dat het anderen wel eens stoort. Máxima heeft wel een onmiskenbaar Spaanse 'tongval' maar in het filmpje kan ik geen echte fouten ontdekken. En wat haar Engels betreft, dat is nog wel steeds stukken beter dan wat onze minister-president en sommige andere binnen- en buitenlandse ministers ervan bakken ;-( Ik vind haar Engelse toespraken wat betreft inhoud en vocabulaire meestal wel prima in orde en van een behoorlijk hoog niveau. Op de CPE cursus leerden we wel dat we vooral niet Engelser dan de Engelsen moesten proberen te praten, d.w.z. slepend en met een hete aardappel achter in de keel (zo'n beetje à la Frans Timmermans). Dat schijnt bij 'echte' Engels-taligen heel onnatuurlijk over te komen, want zij horen tóch wel dat je geen native speaker bent, en ze lachen je soms zelfs stiekem uit!

afbeelding van Oranjefan99

Oranjefan99

zondag 14 feb 2016 - 13:25

Ik heb nu twee meisjes in mijn klas. Eentje uit Frankrijk: na 2 maanden had zij de taal al bijna vloeiend onder de knie en een meisje uit Mexico die inmiddels ook ontzettend goed Nederlands spreekt!
Inmiddels zijn WA en M 14 jaar getrouwd en dan moet je toch, als je zo'n functie hebt, best de taal beheersen. Grammaticafouten etc.

afbeelding van Margreet

Margreet

zondag 14 feb 2016 - 15:04

Nou, dan deze ook nog even wegwerken:
"Zij had de taal bijna onder de knie" òf "zij sprak de taal bijna vloeiend". Je hebt twee uitdrukkingen door elkaar gehaald. Dat noem je "contaminatie".
"Een meisje dat" i.p.v. "een meisje die". Alle de-woorden kennen het betrekkelijk voornaamwoord "die" en alle het-woorden kennen het betr. vnm. "dat".
Dus: de man/vrouw/hond die daar loopt.....maar het meisje/huis/paard dat daar staat..., enz.
Dat noem je incongruentie. Twee dingen horen/passen niet bij elkaar.
Wees verder consequent: niet de ene keer "2" en in de volgende zin "twee".
Sorry iedereen, een beetje veel geschrijf over taal. Maar ja, dat komt door het onderwerp, de videoboodschap van Maxima.

afbeelding van Oranjefan99

Oranjefan99

zondag 14 feb 2016 - 17:05

Ik zit nog op de middelbare school.
Het enige wat ik wilde zeggen is dat Máxima haar Nederlands niet erg verbeterd heeft sinds ze hier woont.
Als koningin van een land is het toch best belangrijk om goed de taal te spreken.

afbeelding van Iris

Iris

zondag 14 feb 2016 - 18:23

@Oranjefan jouw originele bericht is helaas verkeerd begrepen, ook door mij. Er werd gedacht dat jij met 'in mijn klas' jouw klas als lerares bedoelde.... Ik vind het een beetje zielig voor je dat je reactie zo werd geanalyseerd op taalfouten, maar ik begrijp die mensen ook wel....

afbeelding van Margreet

Margreet

zondag 14 feb 2016 - 18:27

Oranjefan,
Dat geldt ook voor mijn commentaar hoor! Ik hoop dat je er desondanks wat aan hebt gehad!
En...gewoon doorgaan met berichtjes sturen.

afbeelding van Margreet

Margreet

zondag 14 feb 2016 - 17:12

Ik ben het helemaal met je eens, Oranjefan!

afbeelding van Janna

Janna

zondag 14 feb 2016 - 17:42

@Oranjefan - het is niet alleen voor de Koningin belangrijk om goed Nederlands te spreken. Als je in een land gaat wonen, of je nou vluchteling bent, koningin of werkzaam in een land, geniet je veel meer van alles als je de taal goed kan lezen en spreken. Dat gaat niet vanzelf. Eén manier om je woordenschat te verbeteren is kruiswoord puzzles in die taal op te lossen, om te beginnen puzzles voor kinderen en dan langzaam aan puzzles voor volwassenen en uiteindelijk zelfs cryptogrammen!

afbeelding van Eftichia

Eftichia

zondag 14 feb 2016 - 18:48

[email protected] Grieks heb ik ook geleerd door naar Engelse cartoons en films te kijken met Griekse ondertitelingen, kinderboekjes hielpen ook in het begin. De eerste maanden woonde ik in bij een Grieks gezin die geen buitenlandse taal machtig waren maar met veel goede wil, geduld en woordenboek kom je een eind en ik was niet bang om fouten te maken, zij hielpen me graag. Hoe heerlijk was het om uiteindelijk een goed gesprek te kunnen voeren in de Griekse taal.

afbeelding van jeannine

jeannine

zondag 14 feb 2016 - 18:04

dat is een goed idee

afbeelding van Henny

Henny

zaterdag 13 feb 2016 - 18:51

@Oranjefan. Ben jij docente Nederlands? Dat hoop ik toch niet!!

Pagina's

© 2019 ModeKoninginMaxima.nl | Alle rechten voorbehouden | Sitemap | Privacy & cookie policy
Realisatie door TWS Media uit Veenendaal

Realisatie door TWS Media

TWS Media uit Veenendaal is gespecialiseerd in het ontwikkelen van websites. Meer informatie? Bezoek onze website ?